Fullsatt flygplan först att landa på nya flygplatsen i Sälen

Det kontroversiella flygplatsbygget i Sälen kunde knappast fått en bättre start. Tre fullsatta flygplan har idag tagit mark på den nya start- och landningsbanan.

Ett fullsatt flygplan med skidsugna turister landade kl 09.34 imorse på Scandinavian Mountains Airport, den utbyggda flygplatsen i Sälenfjällen. Planet från BRA Flyg blev därmed det första att ta mark efter den omfattande investeringen som skett på flygplatsområdet senaste åren.

Fredrik Rydén, Försäljning- och marknadsansvarig på SkiStar Sälen, berättar för Freeride att samtliga tre flighter som landar idag söndag 22e decmeber är utsålda. Första flighten avgick från Malmö och de andra två avgick från Bromma respektive Ängelholm. Planet från Malmö bar med sig 112 resenärer och de två andra 68 vardera. Totalt räknar bolaget bakom flygplatssatsningen med ca 35 000 passagerare denna, den första säsongen.

Anders Bjernulf, kommunikationsansvarig på Scandinavian Mountains Airport, SMA, beskrev under lördagens officiella invigning att det för de inblandade var julafton redan den 21e i år.

Gunnar Lenman, VD för SMA, fortsatte efter Anders med att förkunna att det runt om i världen just nu byggs fem stycken flygplatser och att Sälens flygplats är en av dessa. Två av de andra fyra byggs i Bejing och Istanbul. Projektet som kostat ca 700 miljoner är unikt på många vis. Inte minst för att det är den första nya flygplatsen i Sverige på 20 år.

Bygget har finansierats via privata medel, banklån och investeringsstöd från staten. Driften kommer bekostas av ägarna som ser stor potential i och med möjligheten för framförallt barnfamiljer från Storbritannien, Holland och Tyskland att kunna landa mellan Sveriges och Norges största alpindestinationer, Sälen och Trysil. På sikt räknar man med att resenärer från dessa länder ska utgöra 80% av resenärerna.

På frågan varför man väljer att göra en infrastruktursatsning likt denna svarar Anders Bjernulf att Sälen ska expandera ekonomiskt genom att locka utländska turister. Att växa via fler inhemska turister verkar inte finnas på kartan.
– Vi känner att det finns alla möjligheter att göra Sälen och destinationsområdet större. Idag kommer nästan alla våra gäster från Sverige. Om vi ska växa så måste vi få hit gäster från andra marknader och då är det flyget som gäller.

Vilka kundgrupper vänder ni er till?
– Kundgruppen som gjort Sälen till vad det är idag är barnfamiljerna. Sälen är fantastiskt långt framme när det gäller familjeprodukten. Med den här produkten, kort flygtid, kort genomgång på flygplatsen och extremt kort transfer har vi en välpaketerad familjeprodukt.

Hur ska Sälen kunna konkurrera om dessa kunder gentemot exempelvis Alperna, som erbjuder bättre skidåkning?
– Jag brukar säga att Sälen inte har några repklättrar-fjäll, men Sälen har världens bästa fjäll för barnfamiljer. Det är olika produkter här och i Alperna. Det finns barnfamiljer som åker hit, men när barnen inte tycker backarna håller måttet åker de till Alperna. När dessa barn får barn i sin tur kommer de tillbaka Sälen igen.

Någon som inte alls är lika positiv som Anders Bjernulf till den nya satsning är Arne Karyd (Mp). Arne Karyd har arbetat som utredare på Luftfartsverket, Transportstyrelsen och Trafikverket och tillsattes av trafikverket för att utreda flygplatssatsningen i Sälen. Innan rapporten hannt färdigställas avbröts dock uppdraget av Trafikverket, men Arne färdigställde rapporten på egen hand.

I rapporten sågar Arne hela projektet. Bland annat riktar han kritik mot kalkylerna över antal passagerare, Sälens förmåga att locka internationella gäster och problemet med att få tillräckligt med trafik för att kunna driva flygplatsverksamheten med vinst. Arne beskriver också de 250 miljoner skattekronor som Annie Lööf, i rollen som näringsminister, beviljade i statligt investeringsstöd 2014 som bortkastade.

På frågan om investeringen är hållbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv blir svart kort från Arne.
– Nej.

Arne refererar till sin rapport där det står att jämförelsealternativet till att bygga ut flygplatsen i Sälen, att istället bygga ut flygplatsen i Mora, är bra mycket mer lönsamt.

Vilken dragningskraft på internationella turister kan den nya flygplatsen tänkas få?
– Mycket låg. Det förefaller inte troligt att hundratusentals utländska turister nu avstår från att flyga till Sälen-Trysilområdet enbart på grund av att närmaste flygplats ligger tio i stället för två mil från Sälens högfjällsområde, är Arnes svar på frågan.

Om den erforderliga mängd med annonsering som krävs utomlands för att locka gäster sker, vilka förutsättningar har denna satsning att bli den pusselbit som får Sälen att expandera och bli en destination med en stor mängd internationella gäster?
– Inga alls, turisterna uteblir inte på grund av bristande kännedom utan på grund av överlägsen konkurrens från andra skidorter.

Går det sia om vilken överflyttning från bil till flyg som kommer ske hos gäster från Sverige?
– Från Mälardalen nära noll,  från Skåneregionen låg.

Anders Bjernulfs svar på frågan ifall man övervägt tanken på att bygga ut Mora flygplats handlar om att flygplatsen ligger där den ligger för att skapa närhet till både Sälen och Trysil.
– Vi bygger en flygplats med till största delen privata medel och vi väljer själva vad vi lägger den. Vi hade inte kunnat lägga den på något annat ställe och få den kritiska massan med 7 miljoner gästnätter per år som finns i Sälen och Trysil.

Dagens protestinsats stod POW Sweden för. Under eftermiddagen genomfördes en manifestation utanför ankomsthallen av och med bland annat POW Sweden. På plats fanns en av grundarna, Johan Ahlgren som också är en av medförfattarna till dagens debattartikel på Freeride om flygplatsen.

Hur skulle ni på POW vilja utforma ett infrastrukturnät för att locka internationella turister till Sälen?
– Jag tror att det är svårt att locka internationella turister över huvud tagit. Jag kommer själv från Åre och där har man länge satsat på att locka brittiska gäster till Åre Airport [I Östersund, reds.anm.] och det går sådär kan jag säga. Visst, engelsmännen har inte jättemycket skidåkning på hemplan men de kanske inte behöver åka skidor heller. Vi står inför en klimatkris där vi ser att vi kommer behöva ägna oss åt aktiviteter som ligger närmre. Vi behöver vara turister på hemmaplan och på sikt kanske det kommer bättre tågförbindelser och elflyg, säger Johan till Freeride.se.

Så då hade det varit bättre att människor avstår från att ta sig hit?
– Jag tror att man får ligga lågt tills vi löst klimatfrågan. Att bygga en flygplats nu och lova elplan om 10-15 år köper jag inte. Klimatkrisen är här och nu.

Från POWs sida har ni kritiserat bygget av flygplatsen i Sälen hårt. I år kommer man ha 300 flighter till flygplatsen här och i världen lyfter det i snitt 100 000 flighter varje dag. Har den här flygplatsen verkligen någon påverkan på klimatet i det stora hela?
– Nej, i det stora hel hela är det en piss i oceanen. Men jag brukar tänka så här; att om mitt hus hemma brinner, mina barn är hemma i huset och brandkåren inte kan komma då pissar jag på elden, jag kastar snö på elden, jag gör allt jag kan för att rädda mina barn, det är precis vad det handlar om här. De ton koldioxid som släpps ut här är ingenting i det stora hela men just nu räknas alla utsläpp. Vi måste stoppa allt. Brinner det så släcker man med det man har.

Flyget har generellt positiva effekter på handel och näringsliv. Har det något värde i sammanhanget?
– Absolut. Jag bor själv i glesbygd och jag förstår att turistnäring är viktigt för glesbygden och om kalkylerna bakom flygplatsen stämmer så kommer det här kunna ge en ekonomisk tillväxt de närmsta åren och kanske lite fler jobb, men på sikt så kommer Sälen-bornas barn och barnbarn få betala dyrt för det här. Vintern kommer försvinna om vi fortsätter att leva så här och då har Sälen inte jättemycket att erbjuda.

Text: Axel Adolfsson
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
40 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (40)