Klädskolan del 5 – Vantar, mössor och strumpor

Femte delen av Freerides Klädskola handlar om hur man håller kroppens mest utsatta delar varma. Vad behöver man ha koll på när det gäller vantar, mössor och strumpor? Produktutvecklaren Niklas Kull på Tierra har svaret.

Händer, fötter och huvud är alla känsliga och exponerade delar av kroppen så det är viktigt att lägga fokus, och även pengar, på dem. Ytliga blodkärl och finmotorik påverkas snabbt av kyla.

Handskar

Generellt sett är tumvantar lite varmare än handskar, men av förklarliga skäl är handskar lämpligare om man gör något som kräver finmotoriken i fingrarna. Det finns även ett mellanting med tumme och pekfinger separat och övriga fingrar tillsammans. Samma tänk gäller för handskar som övriga kläder – du vill transportera bort fukten från huden, och använda dig av lager-på-lager-metoden. Är du frusen eller om det är mycket kallt kan du ha en tunn ullhandske under en tjockare handske eller vante för att inte bli så kall. I vissa handskar kan du ta ut fodret, vilket både är bra för att torka handsken efter åkdagens slut och för att kunna använda bara en del av den.

Handskar görs i både syntet, läder och kombinationer av båda. Läder är slitstarkt och skyddar mot väta och vind, men det kräver att man sköter det. Smörj in skinnet med vax, både före, under och efter säsongen så håller det sig vattenavstötande och mjukt. Tvätta inte skinnhandskar i tvättmaskinen, ta istället vatten och tvål eller såpa och gör rent dem för hand.

När det kommer till passform är det viktigt att handskarna inte sitter för tajt, då det kan minska blodflödet och leda till att man blir kall. Vet du att du ibland vill ha en tunnare underställsvante så se till att du har utrymme för det.

Mössor

När det gäller mössor ska du inte tänka lager på lager utan istället på vad du ska göra. För en högpulsaktivitet som löpning eller att gå på tur är en tunn mössa som andas bra det bästa valet. Den värmer å andra sidan inte så mycket.
Vill du ha mössa under hjälmen – se till att testa. Ta med hjälmen och prova med mössan under. Tunna mössor i ull eller fleece är att föredra under hjälm. I riktigt ruskväder kan en balaclava (rånarluva) vara bra då den täcker både huvud, nacke och delar av ansiktet. En buff funkar också, och går att använda både som mössa eller skydd för ansikte och hals.
Vissa mössor är fodrade med windstopper, vilket är bra vid blåsigt väder.

Att 90 procent av kroppens värme försvinner genom huvudet är inte helt korrekt, och handlar även om att kroppen ofta är minst täckt där, så det är där värmen lättast kryper ut.

Skidstrumpor

Tunna strumpor, gärna i ull och aldrig mer än ett par är något av ett universalrecept när det kommer till skidstrumpor numera. Det som kan vara bra att kolla på är hur strumpan är gjord – vissa är lite ”mappade”, vilket innebär att de har tjockare material på vissa delar, till exempel vid tårna och på framsidan av smalbenet. Prova och känn efter så det inte klämmer eller skaver någonstans. Tänk också på att längden på strumporna matchar med långkalsongerna om du har en trekvartsmodell. Blir det en glipa mellan strumpor och byxor får du ett område där blodet som är på väg ner i fötterna kyls ner, vilket gör att fötterna blir kalla fortare.

Dubbla par strumpor är inte att rekommendera i pjäxor, för spänner man hårt kan minsta lilla knöl bli ett skavsår eller stoppa blodtillförseln, med kalla och bortdomnade tår som följd.

Sammanfattning Accessoarer

  • Huvud, händer och fötter är exponerade, känsliga områden som bör prioriteras.
  • Tumvantar är lite varmare, men finmotoriken är bättre i fingervantar.
  • Om man fryser lätt kan man ha tunna fingervantar i ull närmast huden.
  • Läder är tåligt och skyddar bra mot väta och vind.
  • Lager-på-lager-principen gäller även för handskar.
  • Handsken får inte sitta för tajt, då minskar blodflödet och du blir kall.
  • Vaxa in skinnhandskar före, under och efter säsongen så håller de längre.
  • Under en hjälm passar det bra med en tunn mössa i fleece eller ull.
  • Är det kallt och blåsigt är en windstoppermössa att föredra.
  • Vid skidåkning rekommenderas en tunn ullstrumpa i pjäxan.
  • Se till att strumpans längd matchar med underställsbyxorna så det inte glipar.
  • Ha med dig extra handskar och strumpor i ryggsäcken så du kan byta om du blir blöt.
Text: Hedda Berander
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.