Lyxgondoler med Swarovski-kristaller invigs i Zermatt

Allt som glittrar är inte guld. Men det kan likväl vara kristaller. Med sin nya attraktion, “Matterhorn glacier ride,” har Zermatt slagit till på stort. Världens högsta och modernaste trekabels gondollift som har officiell premiär nu i november har fyra lyxgondoler, vardera utsmyckade med 280,000 Swarovski-kristaller.

Gondola de luxe

Designen är signerad av den legendariska italienska Pininfarinastudion. Ringer det ingen klocka så ligger Turingossarna- och flickorna bakom några av Ferraris mest klassiska karosser, och har även varit med och utformat modeller för Maserati, BMW, Alfa Romeo och Fiat. Även den nya sittliften i lilla svenska Hundfjället har man designat.

Temat bildesign går igen, var och en av de fyra lyxgondolerna har 28 väl tilltagna, uppvärmda säten med klädsel i läder och Alcantara, ett slags mocka-liknande tyg som ofta används till just bilinredning. I taket sitter LED-belysning som ska ge illusionen av en stjärnbeströdd himmel.

Specialeffekt

Tre minuter in i den nio minuter-långa åkturen till Europas högsta bergsstation kommer det frostade glasgolvet att klarna så att man kan se glaciärlandskapet, 170 meter, nedanför. Effekten möjliggörs av ett laminerat glassskikt, som aktiveras med elektrisk ström.

Matterhorn glacier ride

Invigningen är planerad till den 3 november. “Matterhorn glacier ride” kommer att komplettera den nuvarande linbanan, från 1979, vilket gör att man kommer att kunna ta sig till Klein Matterhorn 365 dagar om året.

Med en maxfart på 7,5 meter per sekund kan linbanan, med sina 25 gondoler, att ta upp till 2,000 passagerare i timmen till Europas högsta bergsstation, belägen 3,821 meter över havet.

Eftersom nuvarande liftar i övergången till italienska Cervinia är vindkänsliga är den nya, stabilare 3S-gondolliften ett välkommet tillskott. 

Drömmen om en “alpine crossing”

Konstruktionen av linbanan är bara början på ett mycket större projekt, det så kallade “Alpine Crossing,” som ska förbinda Zermatt med fler skidområden i norra Italien.

I längden vill man utöka passagen så att den länkar samman skidorterna i Zermatt, Cervinia/Valtournenche och Monte Rosa, vilket skulle skapa en av världens största sammanhängande skidorter. Nästa steg är att bygga en till 3S gondol mellan Klein Matterhorn och Testa Grigia 3480 meter över havet som är Cervinias högsta punkt.

3S – trekabels gondol

3S står för “3-Seil” på tyska, vilket betyder ett 3-kabelsystem. Det innebär att tre kablar är anslutna till varje gondol, vilket ska bidra till att åkturen blir bekvämare och mindre svajig vid dålig väderlek.

Det finns två stödkablar, som är förankrade vid stationerna, vilket stabiliserar linbanan även när det blåser mycket. Den tredje kabeln är dragkabeln. Tillsammans tar de gondolliften över tre stödtorn mellan dalstationen vid Trockener Steg och bergsstationen vid Matterhornglaciären
– För närvarande finns det bara runt femton 3S-linbanor i hela världen. Men Matterhorn glacier ride överträffar dem alla, både i altitud och längden på spannet mellan torn 2 och 3, säger Jan Sorg, projektingenjör vid LEITNER ropeways, i ett pressmeddelande.

Text: Malin Dunfors
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.