Svart eller vit fredag?

Löningshelgen i november är sedan ett par år tillbaka behäftad med kampanjen Black Friday. Men fler och fler svenska företag i skidbranschen har valt en annan vinkel på kampanjen och väljer därför att köra en vit eller grön fredag istället.

Löningshelgen är här och stålarna skramlar lite extra festligt på bankkonton och i plånböcker. Nu kanske det är dags att slå till på de där nya skidorna eller boka skidresan?

Många affärer erbjuder rabatter idag då det är årets ”Black Friday”. Onödig konsumtion är så klart aldrig bra, men det är samtidigt inte helt galet att göra en bra deal om man har planerat att köpa någon skidsak eller boka en resa. Denna dag erbjuder också en chans att uppmärksamma miljöfrågor, vilket flera företag väljer att göra.

”– Vi är övertygade om att medvetna kunder går mot att köpa färre men bättre prylar.”
Fredrik Dahl, VD och medgrundare på Stellar Equipment

Ett antal aktörer har därför även i år vänt på begreppet och lanserat en ”White Friday” eller ”Green Friday”. I reklam och PR-sammanhang är detta ett klassiskt trick om man vill nå igenom mediebruset – att göra precis tvärtom mot vad alla andra gör. En sanning som denna dag alltså kan nyttjas för att faktiskt försöka åstadkomma något gott.

Svenska Stellar Equipment ställer sig frågan: ”Varför Black Friday när allt vi vill ha är vita vintrar?” Och man väljer, för tredje året i rad, att istället kalla denna svarta dag för White Friday. Företaget har som policy att undvika rabatter, men skänker idag 20 procent av sin totala försäljning till organisationen 1 % For the Planet. Utöver det skänker Stellar Equipment en euro till organisationen Protect our Winters för varje ny följare företaget får på Instagram:
– Vi är övertygade om att medvetna kunder går mot att köpa färre men bättre prylar. Vår ambition är att ta fram fantastiska produkter, som har hög hållbarhet och minimal miljöpåverkan, säger Fredrik Dahl, VD och medgrundare.

Några andra som kör liknande kampanjer runt om i Skidsverige är butiken Höjdmeter i Kiruna som skänker 10 % av sin dagsomsättning till det lokala föreningslivet. Alpingaraget gör en mix av svartvitt och sänker sina priser på sin nätbutik med 15 % och ger 10 % av vinsten till milljöorganisationen Protect Our Winters (POW). Haglöfs kör Green Friday och donerar all vinst från sålda ”Sustainable Choice”-produkter både från sin nätbutik och i fysiska butiker till POW.

Hur tänker du om Black, White och Green Friday? Är det ett osmakligt handelsjippo som liksom sitter som en törnekrona kring det konsumtionskapitalistiska samhälle som vi har byggt på stora delar av vårt sköra jordklot? Eller vad tycker du? Diskutera vidare i forumtråden. 

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.