Tom-Oliver Hedvall – Äppelodlaren från Funäsdalen

Tom-Oliver Hedvall är en allkonstnär med många strängar på sin lyra. Just nu mer aktuell än någonsin tidigare sedan genombrottet för snart tio år sedan. Klimatkämpe, skidtillverkare, äppelodlare och lifehack-guru är några av epiteten som passar väl in på Tom-Oliver.

Jag återupplever en era då GoPro var nytt, åkpepp filmat med low-end kameror räckte gott och Engelberg var en filial till skidkungariket Sverige. Att göra research på Tom-Oliver Hedvall är att bada i nostalgi. Funäsdalssonen visar i video efter video upp den där rena, avskalade och genuina bilden av vad skidåkning är. Långt innan tungt photoshopredigerade bilder tog över våra flöden räckte det gott med att bjuda på skidåkning för att få synas på Internet.

Men trots att den amerikanska sökmotorn visar innehåll från förr är Tom-Oliver just nu kanske mer aktuell än någonsin. Förutom programledare i TV Åre, Lifehack-guru och en av killarna bakom skidtillverkaren CMD Skis är Tom-Oliver sedan ett par år tillbaka även ambassadör för Protect Our Winters Sweden. I höst är han dessutom aktuell i skidfilmen Eisodus.

Freeride träffade Tom-Oliver på genomresa i Göteborg för att låta honom berätta mer om vem som faktiskt döljer sig bakom skidbrillorna.

Hur skulle du beskriva en dag i livet?
– Ingen dag är sig den andra lik, jag gillar att leva spontant och oplanerat. Jag får ofta frågan, “vad sysslar du med och hur får du det att gå runt?”. Jag brukar svara att jag är en allkonstnär.

Du är i höst aktuell med skidfilmen Eisodus, hur går dina tankar kring det projektet?
– Ja, men det har varit superkul att få jobba med det. Att få sammanfoga skidåkning med klimatfrågan och samtidigt jobba med kreativa människor har varit superkul. Jag brinner för skidåkning och klimat och att kombinera dem har varit kul. Det var sjukt kul att genomföra inspelningen också. Det är mycket slit och mycket frustration bitvis, men skönt när man väl klarar det. Vi gjorde ett par försök på Vomtinden och när vi väl fick till det var det magiskt.

Tom-Oliver fortsätter berätta om klimattemat som lyfts upp i filmen:
– Jag hoppas projektet får stort genomslag. Att vi når ut med hur lätt det är att åka tåg till norr och hur bra skidåkning man kan få tillgång till i norra Skandinavien. Det vore kul om fler kunde testa på att åka tåg förbi Riksgränsen och kliva av på en liten station ute i ingenstans. Skidåkningen där är riktigt bra. Man behöver inte flyga runt halva jorden för att få bra skidåkning.

>>> Se trailern till Eisodus här och läs mer om filmen här. <<<

Genombrottet som skidåkare

Tom-Oliver, 28 år fyllda i juni i år 2017, har under en lång tid figurerat inom toppskiktet av Skidsverige. I Eisodus bjuder han på friåkning bland stora berg men hans ursprung finner vi inom parkskidåkningen. När fick han egentligen sitt genombrott som skidåkare?
– På gymnasiet när jag var 16 eller 17 år hade jag en jäkligt bra säsong. Jag stod på pallen i alla tävlingar jag ställde upp i. Var med i en kvaltävling i Åre som tog mig till finalen i Europa i The North Face ski challenge som jag vann. Jag blev upplyft av sponsorer och då kickade det igång. Kontrakten bara kom och de rullade in i strid ström. Sen fick jag chansen att filma och åka med de jag sett upp till tidigare. Det var helt klart tävlingsscenen 2008 som gjorde att jag hamnade där jag är idag.

Kampen för att ständigt synas och höras

Tom-Oliver tog klivet upp på den stora scenen samtidigt som sociala medier fortfarande låg i barnsäng. Han beskriver en annorlunda tid där hetsen att alltid publicera material inte riktigt fanns:
– Alltså, jag skulle säga att livet som skidåkare innan sociala medier var lite mer avslappnat. När man var ute och åkte var man ute för att bara göra sitt segment. Man behövde inte hela tiden tänka på att lägga ut bilder på Instagram. Idag är det hårdare konkurrens om att synas än tidigare, men det är fler som samtidigt fått chansen att slå igenom via sociala medier. Jag vet att jag fick en iPhone 3Gs av North Face för att börja instagramma, så jag slog igenom precis innan Instagram blev stort.

”Alltså, jag skulle säga att livet som skidåkare innan sociala medier var lite mer avslappnat.”

Tom-Oliver har en karriär inom en bransch som är känd för allt anat än att vara fylld med pengar. Att ständigt vara relevant och aktuell är allt. Men hans bidrag till sociala medier och alla andra plattformar görs med hjärta och passion för sporten. Det spiller liksom över väldigt tydligt att han älskar skidåkningen på ett genuint vis. 

Tom-Oliver fortsätter med att berätta om en kluven syn på tillvaron där du alltid måste synas och höras:
– Jag är lite tvådelad när det kommer till social media. Det är lite väl mycket solskenshistorier, men samtidigt är det ett bra skyltfönster att sprida budskap i. Det är coolt hur man kan komma ut och påverka! Samtidigt har den där mystiken som fanns om stora namn som gjort stora grejer under vintern försvunnit. Tidigare var man var tvungen att vänta till hösten för att få se vad de gjort. Nu sprids det direkt.

Tom-Oliver märker också i sin roll som företagare hur sociala medier har utvecklats:
– Det har blivit en sjuk förändring. Tillsammans med skidmärket CMD har vi sociala medier mer som en plattform för marknadsföring. Nu när jag är åkare och företagare samtidigt så har jag verkligen förstått vikten av att ett varumärke ska synas. Ger jag någon skidor vill jag verkligen att skidorna ska synas.

Arbetet med CMD Skis

CMD Skis drivs av Tom-Oliver tillsammans med Niclas Karlsson, Anton Björklund och Kristoffer Eriksson och de har sin bas i Åre. Han berättar så här om planerna för framtiden.
– Ja, men planerna är väl att i framtiden kunna leva på CMD och att fortsätta utvecklas. Vi växer ganska långsamt för att hitta en plattform att stå på. Jobba med hållbarheten och bygga skidor med en tanke på miljön. Att bygga skidor är inte superhållbart, men vi ligger i Åre, kan ha korta leveransvägar och finnas nära kunden. Fabriken vi bygger i kör hela produktionen med förnyelsebar energi dessutom. Förutom att jobba med hållbarhet och miljöfrågor, föreläsningar och att inspirera så vill jag kunna utveckla CMD på ett hållbart sätt, åka skidor och kanske leva av min trädgård.

Början på ett nytt kapitel

Epitetet allkonstnär tycks inte vara tagit helt ur luften. Tom-Oliver har minst sagt många projekt på gång samtidigt och medverkar i en mängd sammanhang både i, och utanför skidbacken. Tidigare under sin karriär har han bland annat fått chansen att filma med smått legendariska Free Radicals. Men det var också i samband med en inspelning med dessa som en förändring i Tom-Olivers liv inleddes. När allt snurrade som snabbast kom bakslaget, som i sin tur väckte miljömedvetenheten hos honom:
– Det som förändrade mycket var mina svåra krascher. Jag var borta från skidåkarsvängen i två år och gick tillbaks som skidåkare. Det förändrade mig delvis eftersom skadorna satte djupa spår i mig. Jag fick tänka om lite när det var osäkert både om och när skallskadorna skulle släppa.

”Jag var tvungen att ligga i ett mörkt rum i ett år.”

Två svåra olyckor säsongen 2010/2011 ställde till det rejält, men ur eländet kom också någonting bra:
– Jag kraschade i parken rejält och skadade skallen. Det lade grunden till att jag var tvungen att ligga i ett mörkt rum i ett år. Hjärnskakningen ville inte släppte helt enkelt. Det tar lång tid att återhämta sig från hjärntrötthet. Sen bröt jag ryggen i Engelberg. Jag hade ändå tur och kom lindrigt undan, men två helikopterturer ned från berget samma säsong sätter sina spår, berättar Tom-Oliver.

I samband med rehabiliteringen fick Tom-Oliver tid till reflektion och började tänka annorlunda kring sitt skidåkande:
– Det var där miljömedvetenheten kom. Jag kom på att det kanske inte var superbra att jag flyger runt halva jorden för att åka skidor. Jag kan ju inte se till att det blir mindre snö i världen och därmed inte låta andra få åka skidor. Man kan inte leva så här omedveten, det finns faktiskt konsekvenser av mina handlingar, som kanske är än värre en att snön försvinner. Exempelvis artutrotning och större förändringar i klimat. Sen dessa har bara det blivit större resor och fetare äventyr. Jag valde bort flyget men fick jävligt mycket fetare upplevelser. Exemplevis segla i Norge, tälta i Sarek och topptura i Hunddalen.

Tom-Oliver med de gröna fingrarna

Miljötänket genomsyrar mycket hos Tom-Oliver. Han trotsar till exempel Åres geografiska läge och odlar bland annat egna grönsaker för att vara mer självförsörjande på mat. Förutom grönsaker har han också inlett ett pilotprojekt inom äppelodling.

Går det att odla äpplen i Åre?
– Nja, vi får se. Svår fråga. Går det odla i Åre över huvud tagit? Jag har satsat på att sätta sex-sju äppelträd, men de är lite för unga föra att ge frukt än. Jag har lite gröna fingrar och tycker det kul att odla. När man står där på våren vet man inte vad man håller på med, men på hösten när man skördar får man belöningen. Det är coolt att käka en egenodlad tomat. Det självförsörjande livet är häftigt. Man jobbar för sin egen skull. Samma sak med CMD, jag jobbar för min egen skull där också. Jag gillar inte riktigt att ha chefer, rundar Tom-Oliver av samtidigt som han ler brett.

Tom-Oliver Hedvall i korthet

Född: 1989 i Funäsdalen.
Bor: Åre tillsammans med Flickvännen Sibylla.
Gör: Ambassadör för POW Sweden, delägare i CMD Skis, äppelodlare och skidåkare. Beskriver sig själv som en allkonstnär.
Aktuell med: Medverkar i skidfilmen Eisodus som har premiär 3:e oktober i Göteborg.
Instagram: Följ Tom-Oliver på Instagram här
Läs mer om: CMD Skis när de startade år 2012.

Text: Axel Adolfsson
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.