Du kan aldrig gissa vad som hände sen- ”Det sjukaste någonsin”

Krönikör extraordinaire ”Jibberisch” samlar sina tankar på pränt och delar ut slängar av sleven, så även till eder ödmjuka skidportal. ”Det är det sjukaste vi har varit med om”.

Jag blir uppriktigt sagt förbannad om jag luras att klicka på en länk som visar sig mycket mindre intressant än vad som beskrevs i dess lockande beskrivning. Jag blir också förbannad på upphovsmakarens hån mot mig. Hånet mot mig och mitt intellekt. Att tro att det går att lura mig med en fiskande formulering som lovar guld och puderklädda skogar om jag klickar. Nästan lika förbannad som jag blir på valfri marknadsförare som tror att det enda som behövs för att jag ska köpa en produkt är lite naket. Jag blir förbannad på mig själv och förbannad på anledningen till att jag ännu en gång råkat bli förbannad på mig själv.

Ja, jag inser att klick driver annonser som i sin tur finansierar hela verksamheten, som i sin tur finansierar vad verksamheten nu syftar till att finansiera. Pengar? Ära? Bekräftelse? Ett radhus? Men jag kan tro, tycka och hoppas att ett intressant innehåll vinner i längden. Istället för dessa små formuleringar som syftar till att locka mig att klicka. Klicka på vad som helst.

Visst, dörren som leder dit, till de lätta klicken är rosa och fin, lite trevlig och kanske till och med smakar sött om ni slickar på den. Men hur ser det ut bakom den? Där inne i mörkret? Vilka lurviga monster väntar där inne? Är ni säkra på att ni hittar ut igen om ni kliver in?

När jag till exempel har, Freeskier, Åka skidor, Powder, Freeride, Unofficial networks med flera i mitt Facebookflöde, blir det hela lite lätt komiskt ibland. (Ibland, långt ifrån alltid. Väl värt att notera. Men denna text handlar om att inte ens ta genvägar ibland.) Som om allihop kommit överens om att inte berätta exakt vad ett och samma filmklipp handlar om. Lite som någon sorts lek från lågstadiet där russin delades ut som pris.

Jag tänker mig en maillista, där ett meddelande automatiskt pushas ut i och med att ett nytt klipp eller en bild ser det digitala ljuset, ett meddelande innehållande ungefär följande instruktioner – ingen får beskriva exakt vad som syns i klippet och alla måste använda ”episkt” två gånger. Minst två gånger.

Arne för fan. Jag är med dig. Gör vad du måste
Arne för fan. Jag är med dig. Gör vad du må… Foto:
zoom

Kvällstidningarnas alldeles förträffliga galenskap har jag sedan länge tröttnat på. Aftonbladet, Expressen och de andra epilepsiframkallande klickplattformarna gästspelar förvisso i min verklighet lite då och då. Men oftast i egenskap av en specifik länk till någonting att skaka lit extra på huvudet åt.

Metros analoga och regelrätta vanvett, gamla nyheter och fin-fina tips på hur jag framstår som nästan normal när jag söker jobb, läser jag mest när SJ eller SL sett till att stranda mig på en perrong långt, långt borta. Och då mest för att förvissa mig om att deras enastående ”lägga-till-pratbubbla-till-bild”-tävling fortfarande finns kvar. Okej då, insändarna är inte att underskatta. En länk till den äldre och arga generationen som på gott och ont inte hittat ut på internet.

Förlåt. Tillbaka till ämnet! Jag blev lite till mig.

För att exemplifiera – om en skidort installerat en ny lift – varför försöka göra detta mer intressant än vad det är? Det är en lift. På en skidort. Varken mer eller mindre. Jag kanske läser den nu, jag kanske läser den senare. Jag kanske inte läser den alls.

Om jag via en länk i mitt Facebookflöde får till mig att en lift installerats och var den installerats, kan jag själv avgöra om jag vill läsa eller inte. Jag finner denna icke-manipulerade valfrihet väldigt trivsam. Speciellt när allt annat i den verklighet jag tvingas leva i förefaller försöka manipulera mig att rösta på något jag inte stödjer eller köpa något jag inte behöver.

Men jag vill inte ha det här. Inte i min skidbubbla. Snälla
Men jag vill inte ha det här. Inte i min sk… Foto:
zoom

En lift är en lift, kanske inte intressant att läsa om jämt. Inte ens om den paketeras i något som blinkar sexigt. Som beskrivs med så många cliffhangers att inte Aftonbladet eller Expressen hade kunnat överträffa det. Inte ens om de gick hoppade i säng med Sylvester Stallone och Jerry Springer. Ding-dong! Oooh-oooh! Vem är det som knackar på?!

Ska jag behöva bli förbannad varje gång jag vill läsa om eller se på lite skidåkning!? Vill jag bli lite trött på mänskligheten finns SVT debatt, tackar som frågar.

Eller så är en lift superintressant för mig, jag kanske älskar just den skidorten. Eller har en kompis som gör det? Och så klickar jag eller skickar vidare av den anledningen.

(Men varför chansa – ”Vilken episk skidort blev just lite mer episk i och med den nya episka liften?!”)

Och alla dessa – denna länk kommer att få dig att göra si, göra så?! ”Videon som kommer att få dig att vakna i Willy Wonkas chokladfabrik!” Om du bara klickar! (Helst två gånger.)

Ni har väl inte missat?! Missa inte! Kom och köp! Brända mandlar! Munkar! Sockervadd! Alla får clownnäsor vid utgången! Ni som blev lurade att klicka får två! Eller försöka skrämmas lite? Det kanske går hem?

Sluta skjuta brett. Sluta försöka fånga alla. Sluta med lätta små superlativ och andra fluffiga lockelser. Det är skidåkning ni rapporterar om, sluta bete er som en solglasögonförsäljare i Bulgarien. Ingen blir lycklig av Sunny beach.

Är Aftonbladet med anhang verkligen något att eftersträva? Vad blir ni sådana fall nästa steg i den galna dansen? Eller Expressen!?! Vi har inte riktigt samma syn på – ”berättande som berör” – Expressen och jag.

Och ordet episkt? Jag tror inte det betyder vad ni tror att det betyder.

Att vara kvällstidningsjournalist i dessa tider tror jag skulle kännas lite grann som att jobba på ”demokratidepartementet” i Ryssland. Eller som att kalla sig artist och ställa upp i Melodifestivalen. Lite svårt att stå för utifall någon annan än mamma frågar.

"Aftonbladet! You just went full Aftonbladet, never go full Aftonbladet, Aftonbladet."
”Aftonbladet! You just went full Afto… Foto:
zoom

Så, skidmedia, klä er i skidmediasvart om ni vill! Fiffla till bilder i fotoaffären, skriv om orter jag aldrig kommer åka till själv, skriv om hemliga orter, skriv om orter alla vet vad de heter, byt rubrik och publicera samma saker ni publicerade förra året, släng in en och annan restaurangsrecension om ni måste. Bästa afterskin! Bästa helikopterskidåkningen jag aldrig kommer vara i närheten av. Jag vet inte, skriv om längdskidåkning någon gång om året? Översätt saker från engelska eller släng upp intervjuer med ”profiler” ni vet genererar klick. Fan, ta med en artikel om märket som just gjorde reklam hos er.

Det är helt okej, utan sådant finns ni inte och det vore väldigt tråkigt. Tråkigare än det jag rabblade upp ovan. Skidåkare som målgrupp är liten och budgeten blir lidande. Jag vet, jag förstår.

Men sluta försök lura mig till att klicka på saker. Antingen råkar jag se igenom lockelsen och klickar inte, eller så blir jag förbannad för att jag gjorde det. Och klickar inte nästa gång. Och gången efter det. Låt mig i alla fall få ha det kvar. Snart är det kanske allt som finns kvar av det så kallade fria valet.

Måste det till klick för att ni ska existera, be mig om det snällt och vänligt istället.

Så där! Det var allt. Ni kan gå ut och åka skidor nu, så ses vi på lajkat.se sen.

Ps. Om någon tog illa upp, kanske det var meningen.

#Motdenmodernaskidåkningen #vågavägravaraepisk

Text: Jibberisch
  • Gilla24   Kommentera (10)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: ,
  • TAGGAR: ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Heddious
    0
    Heddious | 2015-04-15 12:45          

    *bugar*

  2. la_grave
    0
    la_grave | 2015-04-01 18:15          

    Varför kan inte den första som klickar på dessa click whoring-länkar posta en kort beskrivning av innehållet, de sju punkterna du bara måste läsa eller vad det nu är i en kommentar så de som kommer efteråt slipper klicka?

  3. charliethon
    0
    charliethon | 2015-03-30 21:26          

    Hallå?! Jag förväntade mig iallafall minst EN fortsättningslänk som är specifikt utvald till mig?! Som får mig att må lite bättre! Allra helst med programledaren från Extreme Home Makeover som kommentator i bakgrunden. Vart ska jag ta vägen nu?!?!

  4. Fred-o
    0
    Fred-o | 2015-03-30 19:44          

    follow for follow?

  5. gabstract
    1
    gabstract | 2015-03-30 18:11          

    Haha jävla legend!! Nu lyckades du helt klockrent sätta ord till en vardaglig frustrationskälla..

  6. JohanW
    0
    JohanW | 2015-03-30 17:57          

    TACK!

  7. Jibberisch
    3
    Jibberisch | 2015-03-30 15:01          

    @Carled och @Glisseur - Fortsättning finns i min profil! KLICKA!!!1 (Please follow my insta!)

  8. Carled
    0
    Carled | 2015-03-30 14:45          

    ja, VAD HÄNDE SEN?!?!

  9. Glisseur
    5
    Glisseur | 2015-03-30 14:16          

    Kom igen @Jibberisch, vad hände sen? Var är kattvideon?

  10. Lenrik
    0
    Lenrik | 2015-03-30 13:10          

    Shots fired..