Mat för säsongare: 9 goda tips

Ska du iväg på säsong i vinter? Är det första gången? Eller har du gjort fler, men känner att du vill ha ett ännu bättre säsongarliv än innan? Maten är en stor del av livet i allmänhet, och här kommer därför några tips och tricks på hur du kan käka billigt, smidigt och framförallt gött!

Mat är en stor del av ditt liv, oavsett om du är matintresserad eller inte. Vi alla måste ju äta. På säsong kan just vad du äter och hur du förhåller dig till det, göra stor skillnad för säsongsvardagen. När du får i dig bra mat utan krångel, och slipper spendera allt för mycket pengar på det, kommer din säsong att höjas ytterligare en nivå. Lite beroende på hur man räknar, så ska jag snart iväg på min 6:e eller 10:e säsong, och jag har upptäckt detta mer och mer. Första säsongen var jag inte det minsta kräsen, käkade väldigt mycket pasta och billigt fryst halvfabrikat, men spenderade alldeles för mycket pengar ändå. Nu för tiden äter jag både nyttigare och godare mat, och spenderar mindre pengar.

”Första säsongen var jag inte det minsta kräsen, käkade väldigt mycket pasta och billigt fryst halvfabrikat, men spenderade alldeles för mycket pengar ändå.”

Hemligheten är egentligen superenkel – laga allt från grunden på de billiga råvaror som finns att tillgå. Det kan vara svårt när man bor med folk man kanske inte känner så bra, har begränsat med utrymme och utrustning, och är trött (eller full) ganska ofta.

I den här tvådelade artikeln ska jag tipsa om hur man kan klara av det ändå, och dela med mig av mina favoritrecept. I första delen ger jag 9 generella tips, i del två får du massa konkreta recept. Hjärtligt välkomna till bords!

1. OLIKA LÄNDER

Hur du ska lägga upp din säsongarmat beror på vilket land du säsongar i, och vilka råvaror du kan få tag på. Jag ger här lite tips på Sverige, Schweiz, Frankrike och Kanada.

SVERIGE: Specifikt för Sverige är att vi känner till de råvaror som finns och vet antagligen redan innan vad som är billigt. Det är lite enklare, du känner igen maten och kan få det du är sugen på. På vintrarna i Sverige är det ofta rätt billigt med rotfrukter. Potatis, rödbetor, morötter, palsternacka, persiljerot, kålrot etc. Detta är riktigt bra grejor som passar till mycket, kom ihåg det! Sverige är egentligen inte superbilligt generellt, och mataffärer på skidorter i synnerhet, men här har du fördelen att du kan skaffa ICA-kort eller COOP-kort eller liknande. Oftast finns bra erbjudanden varje vecka för endast medlemmar, plus att du får poäng som leder till rabatter. Men kom ihåg att inte köpa något du inte egentligen behöver bara för att det är på extrapris.

KANADA: Matbutikerna i Kanada är helt fantastiska. Som lite matnördig gillar jag faktiskt att gå och handla (utom i Norge), och Kanada är därför en favorit. Butikerna är ofta stora och rymliga, de har allt du kan tänka dig, och är generellt lite billigare än i Sverige. Oftast kan du köpa megaförpackningar av grejor du vet att du kommer använda mycket av, och ganska många produkter säljs på lösvikt. Här gäller det dock att ha lite koll, även om det är bra med lösvikt av en massa anledningar, så kan det faktiskt vara dyrare än färdigpackat. Glöm inte att jämföra kilopriserna. I Kanada finns More-card, ett slags medlemskort som gäller på bland annat Save-On-Foods. Det funkar fint att skaffa som svensk, och det ger riktigt bra rabatter på väldigt mycket grejor. Sjukt värt att ha, även om du bara gör en kort säsong. I Kanada är frukt och grönt lite dyrare jämfört med andra varor, och det billigaste här är torrvaror, fryst och halvfabrikat. Det blir lätt mycket pasta, konserver och bröd. Frysta grönsaker funkar utmärkt att göra till exempel soppa, gryta och sås på.

SCHWEIZ: Här är det dyrt. Allt finns att få tag på, om du är beredd att betala. Vissa priser kan faktiskt vara helt overkliga. I alpländerna är det vanligt med ganska små, trånga butiker med höga priser och stor del turistiga lokala delikatesser. Sånt kan vara kul att prova, men fall inte för att de är billiga, även om de har en röd prislapp. Kolla alltid kilopriset. Det som är billigt i Schweiz är stora säckar med lök, potatis och annat som håller länge. Vissa fryspizzor kan vara mest energi för pengarna (i Verbier, gå in på Denner, i frysdisken längst bort i hörnet finns paket med tre pizzor för 2,30) och den allra billigaste pastan är helt okej. Kaffe köpes med fördel i hela bönor och mals i kvarnen som finns i de flesta mataffärer.

FRANKRIKE: Frankrike är, till skillnad från de andra länderna, ett välkänt matland. Här är det vanligare med små, specialiserade butiker, slakterier, bagerier etc. De brukar dock vara ganska dyra, och även om jag rekommenderar att prova, så är det inte hållbart att handla i småbutiker en hel säsong. Priserna i de vanliga mataffärerna kan variera stort, och här kan det verkligen vara en idé att åka ner i dalen eller till något större samhälle för att handla. I Frankrike kan du hitta fantastiska råvaror riktigt billigt, såsom rotfrukter, grönsaker och en del frukt. Pasta och torrvaror är ofta prisvärt även här, allt utom havregryn. Av någon anledning gillar inte fransmän gröt, och kör du bil ner är det i princip värt att ta med en eller två riktigt stora förpackningar havregryn. I Frankrike är det supervanligt med röda prislappar på till exempel ostar och lokala delikatesser. Det kan stå 2€ eller 3€, men per kilo är de antagligen inte särskilt billiga. Var noga med sånt.

2. BAKA BRÖD

Bröd är dyrt. Kanske framförallt här i Sverige, men även runt om i världen. Min första säsong levde jag på det billigaste svampiga brödet från Coop i Verbier. Det kostade inte mycket, men det var fortfarande ganska mycket dyrare än att baka eget. Det var också fullt av kemikalier och konserveringsmedel, och saknade allt vad näring heter. Lite snabba kolhydrater fanns absolut, men det är heller ingen bristvara i säsongardieten. Att baka är enkelt om man orkar ta sig tid att göra det. Den största ingrediensen i ett bröd eller pizza är just tid, och med lite timing kan du käka färskt bröd ofta. Även platsbrist och dåligt med utrustning kan vara ett problem i ditt säsongsboende, men så länge det finns en ugn lovar jag att du klarar dig. I nästa del av artikeln delar jag med mig av ett lätt och billigt recept på deg som funkar till bröd och pizza.

3. SKAFFA EN KNIV (och mixer)

Lite beroende vart du ska och hur du tar dig dit är det några grejor du bör ta med dig. Först och främst en kniv. En vass kniv. Den gör allting bättre. Du kommer vilja laga mat mer bara för att du har en vass kniv. Kniven är en investering som du antagligen kommer ha nytta av i minst 20 år. Det är också en superbra grej att önska sig av släkten i julklapp, och en ganska kul grej att nörda ner sig i. Mitt tips är att sikta på en hyfsat stor och något flexibel till att börja med. Det finns massvis med märken som gör bra knivar, kolla runt lite så hittar du snart din favorit. Investera också ett keramiskt bryne (och gärna en slipsten) för att hålla din nya kniv sådär sylvass och härlig.

En stavmixer är även det helt nödvändigt. Kanske har du turen att det redan finns en i din säsongarlya, men det är verkligen inget att räkna med. Som tur är kan man köpa en hyfsad stavmixer nästan var som helst. Mitt tips är att kolla någon av de stora prisjämförelsesidorna i god tid innan du åker, och hitta en med mycket kraft och många tillbehör. Att det är en stavmixer är det viktiga, men det är rätt gött att ha en visp och en knivmixer också.

Utöver detta finns det fler saker som kan vara bra att ha. Jag har till exempel nästan alltid med mig en pressokanna, och vissa tar med sig en riktigt bra stekpanna. Eller så har du kanske en favoritmugg (ta inte med om den är ömtålig) eller något annat du använder mycket. Detta är inte lika nödvändigt, men kan sätta guldkant på din säsongarvardag.

4. GÅ IHOP

Det kanske är världens mest uttjatade klyscha, men ensam är inte stark. Särskilt inte när köket är litet, diskon är full och du är sugen på en rejäl laddning långkokad Bolognese. Gå ihop med dom du bor med och dela på bördan. Bara gör det. Det kan kännas konstigt, och vara svårt om du inte är en supersocial människa, men det är bättre. Jag lovar. Har du dragit iväg på säsong med dina tre bästa polare vore det kanske konstigt att göra på något annat sätt, men har du hamnat någonstans där du inte känner någon kan det vara svårt.

Mitt tips är att ta initiativet och få dina roommates att gå med. Laga en middag, splitta kostnaden och ta disken. Föreslå att ni kör en dag var på ett rullande schema, eller kanske teama upp i par på samma sätt. Lägg en budget där alla chippar in en liten summa per dag. Det kan vara typ 30 spänn per dag, vilket ger en helt okej budget för bra käk. Det går att göra med ännu mindre medel om en vill, men det är bra att kunna köpa olja och kryddor ibland. Ju fler ni är desto mer jobb blir det, men desto mindre pengar person behövs också. En annan bra och vanlig lösning är att använda någon app för att splitta kostnaderna, till exempel Cost Split eller Splitwise.

5. STORKOK

Även detta är en klyscha av rang, och något du säkerligen har hört förut. Stora förpackningar, stora grytor och mycket på samma gång är effektivt och blir billigare per portion. Alla recept jag delar i nästa del av artikeln passar perfekt att göra stora laddningar av. Skaffa några lådor (ett bra sätt att göra detta är att unna sig glass och ha kvar lådan) eller burkar (syltburkar är svinbra) och spara mat i kylen eller på balkongen. Viktigt att tänka på, är att det mesta funkar att spara, men inte allt. Kyl ner till exempel ris snabbt, och ät nästa dag.

”Stora förpackningar, stora grytor och mycket på samma gång är effektivt och blir billigare per portion.”

6. SKIPPA LUNCHEN (eller?)

Okej, kanske inte skippa lunchen helt. Åk inte hela dagen utan att äta något. Särskilt inte om det afterski involverad. Det kan ju gå hur som helst. Men att äta en riktigt lunch, det är för folk som jobbar eller går i skolan eller nåt sånt. Ta med en macka eller en Snickers (eller gör hemmagjorda bars) eller två, och vatten såklart, i ryggsäcken på dagarna, och lägg sedan krutet på mellanmål och middag.

Mellisen är speciellt för säsongarlivet för mig. Du har varit ute hela dagen, kört hårt och länge, och kanske klämt en halv macka i liften. Hemma vid tre-fyra och vrålhungrig. Nu ska det njutas. Mitt bästa tips är att värma på något som redan finns. Ett tidigare storkok till exempel. Annars är det klassiska att toppa en billig fryspizza med lite extra ost och köra in i ugnen. Det är ganska dålig mat och blir klart dyrare i längden. Kom ihåg att det är middag snart, käka inte för mycket.

6. TA VARA PÅ ALLT

När jag säger allt, så menar jag verkligen allt. När det gäller matvaror så är några specifika grejor att ta vara på till exempel broccolistjälkar, morotsblast och brödskalkar. Ta också vara på tid och plats. Använd snön och vintern utomhus som extra kyl/frys och förvaringsplats, och låt dig inte begränsas av dina förutsättningar.

Utnyttja det som händer där du är, det utbud om finns och dina polares kompetens. Kanske kan du få bjudkäk på nåt event? Kan du eller någon kompis ta med rester från jobbet? Släng inte rester om de inte är giftiga (typ ris som stått i rumstemp länge) det mesta går att spara längre än du tror. Rester går också att återanvända i nya rätter istället för att värma som dom är.

Att dumpstra är också ett bra sätt att ta vara på alla resurser. Var noga med att bara ta det du behöver, att inte grisa ner och att respektera andras egendom. Dumpstra inte där det är låst och stängt, gör inte sönder grejor. Har man turen med en bra container ett dyka i lite nu och då finns det chans att man nästan slipper handla. Det bästa varit om det aldrig slängdes nåt, men nu slängs det hur mycket som helst och då är det en bra grej att ta vara på det.

7. HA GREJOR HEMMA

På säsong finns sällan motivation till att gå och handla. När du väl gör det är det därför bra att komma ihåg en del bra basvaror att alltid ha hemma. Detta är varor som dels är tillbehör och ingredienser i massor med recept, men också kan bli maträtter i sig. Specifikt vad dessa produkter är, skulle jag säga varierar beroende på vad du gillar att laga och äta. Listan jag delar här nedan gäller för mig, och ingår såklart till stor del i recepten i nästa del. Är du till exempel allergisk mot något eller väljer bort något går det anpassa. Generellt om ingredienser så är vegetariska alternativ att föredra tycker jag, men ur ett ekonomiskt perspektiv är det inte alltid billigare.

Kom också ihåg att det är perfekt att köpa dessa varor gemensamt i boendet. Då kan ni köpa stora förpackningar och få ner kilopriset.

Detta är vad jag tycker du bör ha hemma i din säsongarlya:

  • Salt och Peppar
  • Övriga kryddor – beror på vad man gillar, för mig är spiskummin, gurkmeja, rosmarin, basilika och kanel de viktigaste. Plus nåt starkt.
  • Lök – vilken som helst egentligen, men gärna både gul och röd
  • Vitlök
  • Olja – både raps- eller solrosolja och olivolja
  • Ägg
  • Mjöl – vanligt billigt vetemjöl funkar bra till det mesta, men du kommer vilja köpa lite andra mjöl när du börjar baka mer
  • Mjölk
  • Socker – behövs kanske mest när det är dags för semmelbaket i februari, men gött att ha ändå
  • Krossade tomater
  • Bönor eller kikärtor på konserv
  • Smör
  • Havregryn
  • Någon form av ost – kanske det minst viktiga på listen, men väldigt användbart

8. SLARVA INTE (ät!)

Med risk att låta som din farmor, se till att få i dig ordentligt med mat. Och då menar jag inte att du ska koka en näve pasta till, utan att du bör äta mer av allt. Skippa inte grönsaker eller proteiner helt, och ät frukost!

9. ÄT GRÖT

Mitt sista och kanske viktigaste tips stavas gröt. Havregrynsgröten är den svenska säsongarens essens. Att ladda på med gröt varje morgon ligger i säsongarkulturen. Gillar du inte gröt? Det är inte meningen att det ska vara gott, ät ändå. Det är så fruktansvärt mycket billigare och nyttigare än mackor eller yoghurt. För en äkta säsongarupplevelse toppa med jordnötssmör och lite för lite mjölk. Men varva med nåt riktigt gött ibland, absolut.

Text: Gustav Corin
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.