22 saker du inte behövde veta om liftar

Även om topptur bara blir mer och mer trendigt för varje år som går (snart är det väl så trendigt att det inte längre räknas som trend) går det inte att argumentera mot att flertalet utförsåkare här i världen tar sig uppför berg och kullar medelst assistans. Och därför har vi samlat ihop ett antal fakta om skidliftar – detta fantastiska och mångfacetterade transportmedel som existerar nästan enbart för vårt höga nöjes skull.

1.

Världens första stollift var en enstolslift som byggdes i Sun Valley, Idaho 1936. Även världens andra och tredje stollift byggdes där. Skaparen James Curran utgick ifrån de löpande-band-konstruktioner som han byggt för att lasta bananer på fraktskepp i Mellanamerika när han gjorde ritningarna. James Curran blev invald i den amerikanska Ski Hall of Fame år 2001.

2.

Det finns fler är 26 000 skidliftar världen över. Omkring 40 procent av dem återfinns i Alperna. Alperna står även för 46 procent av det totala antalet liftburna skidåk i världen. Det betyder att risken för liftköer rimligen borde vara lite större i Alperna än på platser med en annan lift/liftåkare-ratio.

3.

2011 fanns det 820 skidliftar i Sverige. Det skidliftstätaste landet i världen är Frankrike, som har drygt 3 700 stycken. Trenden där går dock mot lite färre liftar, då flera gamla skruttibangbang-liftar tenderar att bytas ut mot en ensam snabb stollift eller gondol. Även Österrike och USA har fler än 3 000 skidliftar i respektive land.

4.

Knappliften uppfanns 1936 av fransosen Jean Pomagalski, som grundade liftbyggarföretaget Poma. Smeknamnet Poma-lift lever kvar än idag, och avser de kopplingsbara knappliftar, ökända för det karaktäristiska rycket vid avfärd, som plågar nybörjare och manliga genitalier världen över. Som tur är finns även okopplingsbara knappliftar som i sin tur är ökända för att gå långsammare än vad en normaltränad person stakar.

5.

Sveriges första släplift var en replift som byggdes 1940 i Lundsgården i Åre. Åreborna fick dock sin allra första lift hela trettio år tidigare, när Bergbanan byggdes.

6.

En av de första kabinbanorna i Europa var den ursprungliga kabinbanan upp mot Aiguille du Midi i Chamonix. Den första etappen från Les Pelerins till La Para öppnade 1924, och tre år senare öppnade etapp två från La Para till Les Glaciers. Det var då den högsta kabinbanan i världen, men kapaciteten var förfärligt låg med nutida mått mätt. 18 personer fick plats i en kabin och hastigheten var 2,5 meter i sekunden, vilket är långsammare än de flesta moderna ankarliftar. I början av femtiotalet ersattes den av den nuvarande kabinbanan som går hela vägen till Aiguille du Midis topp.

7.

Den första kabinbanan som huvudsakligen var avsedd att transportera skidåkare byggdes 1927  mellan Gerschnialp och Trübsee i det som numera är meckat för svenska freerajders i Alperna – Engelberg. Nuförtiden är Engelbergs mest kända lift den infernaliska snurrande kabinbanan Rotair på Titlis (möjligen i viss konkurrens med den ”hemliga liften”).

8.

De minst farliga liftsorterna, sett till statistik över dödsolyckor, är knapp-, ankar- och repliftar. Det finns inga registrerade dödfall kopplat till någon av dessa lifttyper. Farligast är gondoler och kabinbanor följt av bergbanor. Värsta landet sett till dödsfall i samband med skidliftar är Österrike, mycket på grund av den fruktansvärda olyckan i Kaprun år 2000 då en bergbana fattade eld i en tunnel och 155 personer omkom. Efter olyckan ersattes bergbanan av gondolliftar.
Vad gäller olyckor utan dödlig utgång toppar USA statistiken.

9.

Sveriges kortaste stollift hittar vi i Vemdalen – Skalet Express är bara 590 meter lång. Den längsta stolliften i Sverige är Grizzly Express i grannorten Björnrike som är nästan fyra gånger så lång – 2043 meter. Världens längsta stollift återfinns i Sugarbush som är en skidort i östra USA. Den heter Slide Brook och sträcker sig hela 3360 meter, och agerar förbindelselift mellan de två bergen Mt. Lincoln och Mt. Ellen.

Och på tal om förbindelseliftar:

10.

Peak 2 Peak-gondolen som går mellan mittstationerna på Blackcomb Mountain och Whistler Mountain i Whistler innehar rekordet för högst höjd över marken (436 meter) samt längsta avstånd mellan liftstolpar (drygt 3 kilometer, hu!). Precis som många andra större gondolliftar är Peak 2 Peak en så kallad 3S-bana, med en drivande vajer i mitten samt två sidovajrar som håller uppe själva gondolerna. Det gör liften både snabbare, mindre väderkänslig, samt att det går att köra med större gondoler vilket i sin tur höjer kapaciteten.

11.

En videosökning på ”scariest ski lift” ger två franska exempel – Alpauris i Alpe d’Huez som transporterar folk åt båda hållen över (ner i och sedan upp igen) en ravin och Leissieres Express i Val d’Isère som lyfter folk över en bergskam.

12.

En annan förbindelselift som fått en del uppmärksamhet är tvåvånings-kabinbanan Vanoise Express som länkar ihop La Plagne och Les Arcs i Frankrike. Till skillnad från de flesta andra kabinbanor går det att köra dess bägge kabiner oberoende av varandra, det går alltså även att köra båda åt samma håll, eller låta den ena vila, vilket är praktiskt om den ena kabinen skulle behöva repareras och den andra funkar.

13.

Det finns två typer av stolliftar – fasta och kopplingsbara. Fasta har en tendens att slå en på bakbenen när man sätter sig, medan kopplingsbara bromsar in till sympatisk snigelfart vid av- och påstigning. Det blir allt vanligare att liftbolag försöker komma runt en del av långsamheten samt ”slå-av-bakbenen-effekten” som fasta stolliftar medför genom att bygga rullband vid påstigningen av dessa. Den första kopplingsbara fyrstolsliften i Sverige och Europa byggdes förresten i Hundfjället 1983 och fick därför namnet Europa-Ettan.

14.

En av de allra första kopplingsbara stolliftarna någonsin var White Lady, som byggdes i Cairngorm, Skottland 1961. Den var en udda historia med säten vända åt sidan istället för i färdriktningen. Detta var bland annat för utsiktens skull, eftersom liften var öppen även sommartid, för vandrare. Farten på liften var häpnadsväckande två meter per sekund.

15.

Snabba stolliftar med uppvärmda säten blir allt vanligare, så när den schweiziska skidorten Laax byggde en ny lift för några år sedan tog de lyxen ett steg längre, och bjöd in biltillverkaren Porsche för ett samarbete. Förutom att den har specialdesignade lädersäten vrider liftstolarna sig 45 grader utåt från liftbanan sett, för att utsikten ska bli bättre.

16.

Nog för att det kan vara svettigt i äggliftar ibland men vissa tar det ett steg längre. Ylläs i Finland har gjort om en av gondolerna i ortens gondollift till en bastu. Och Zermatt i Schweiz tar fasta på ortens ofta välbeställda klientel och har en speciell VIP-gondol i liften Matterhorn Express. Den är inredd med fyra lädersäten och förutom färden får du en flaska champagne till det facila priset av 100 schweizerfranc.

17.

En av de absolut märkligaste liftar som existerat var Mt Hood Skiway i Oregon. Ett gäng stadsbussar byggdes om och hängdes upp i ett kabelsystem (som tidigare använts av skogshuggare för att transportera timmer)  för att frakta skidåkare från Government Camp upp till skidbackarna på Timberline (ja, samma ställe som är orsaken till femtioelvatusen sommaredits nuförtiden) eftersom vägen upp var så dålig. Oturligt nog för bussliften så renoverades vägen bara något år senare, och bilfärden blev då smidigare och billigare än att ta liften, så tre år i början av femtiotalet var allt dagsljus den skapelsen såg.

18.

Även om skidliftar inte är de största energislukarna i skidområdena skadar det aldrig att tänka på miljön. Den lilla orten Tenna i Schweiz ligger i framkant här då de 2011 konstruerade världens första solcellsdrivna skidlift. Ankarliften är 450 meter lång och kan transportera 800 personer i timmen. Grädde på moset är att liften bara förbrukar en knapp fjärdedel av de 90 000 kWh som solpanelerna alstrar årligen. Överskotts-elen säljs vidare genom det lokala energibolaget.

19.

Funitel-liftar har blivit ganska poppis på grund av att de tål mer vind än vanliga gondoler. Istället för att gå på en, eller möjligen flera men tätt placerade vajrar, har de parallella drivlinor placerade i linje med gondolernas ytterkanter. Den första funitelen byggdes 1991 i Val Thorens, Frankrike, och den som är mest omtalad idag är nya Galzigbahn i St Anton, som har ett komplicerat pariserhjulsliknande pålastningssystem och en flashig glasfasad som skulle få de ansvariga för Slussenbygget i Stockholm att rapa konfetti av lycka.

20.

Världens längsta passagerarlinbana har ingenting med skidåkning att göra, men den ligger i Sverige så vi plockar med den ändå. Gondolbanan mellan Kristineberg och Boliden byggdes för att frakta malm från gruvan i Kristineberg då andra världskrigets gummibrist gjorde det närmast omöjligt att få till lastbilstransporter. Linbanan var 95 kilometer lång och i drift mellan 1943 och 1987. Efter att malmtrafiken upphört bevarades en sektion av banan (mellan Örträsk och Mensträsk i Norsjö kommun) och byggdes om för persontrafik. Den återstående sträckan är tretton kilometer lång och drivs idag av ett familjeföretag på orten. En tur tar en timme och 45 minuter och utsikten består till stor del av träd.

21.

Världens högst belägna skidlift och skidort är en replift i Chacaltaya, Bolivia. Toppstationen ligger på 5421 meter – högre än baslägret på Mount Everest. På grund av risken för höjdsjuka är det få som pallar att åka där, och sedan glaciären i området smälte bort fullständigt 2009 har liften bara varit öppen enstaka dagar på vintrarna. Den högsta gondolliften (på en skidort) är toppliften i Gulmarg, Indien som når knappa 4000 meters höjd. Den högst gående stolliften i världen återfinns i Breckenridge, Colorado och har det fantastiskt pompösa namnet Imperial Express SuperChair (eller ”vad som händer när man ger liftar namn hämtade ur schamporeklam”). 3914 meter är 15 meter högre än Europas högsta liftburna skidåkning, även om den tillgängliga fallhöjden i Breck inte är i närheten av vad som finns på vår sida om pölen.

22.

Europas högsta liftburna skidåkning är faktiskt inte Aiguille du Midi. Liftarna på Klein Matterhorn i Zermatt stretar sig 57 meter högre, till 3899 meters höjd. Chamonix har dock större fallhöjd eftersom byn där ligger på 1035 meter, jämfört med Zermatt som ligger 1620 meter över havet.

Läs även:
Krönika – Ständigt dessa ankarliftar
I backspegeln – Flatspin i T-lift

Pssst! För ytterligare nörderi rekommenderas sajterna ropeways.net och lift-world.info.

Text: Hedda Berander
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. JSellberg
    0
    JSellberg | 2014-11-01 21:26          

    Isaberg i Småland har landets kortaste 6-stol express, strax under 500 meter är den.

  2. Heddious
    0
    Heddious | 2014-10-30 09:52          

    @vistet – attans, sist jag kollade var Jade Dragon till för folk som ville kolla på utsikten, inte skidåkning och därför inte en skidlift per se, men nu verkar det ju som att de har fått till ett skidområde där också, och då ska den självklart räknas som högst. :)

  3. Heddious
    0
    Heddious | 2014-10-30 09:42          

    @Dubbis jodå, du har så rätt så. Skalet Express är bara kortaste sexstolsliften. Miss av mig :)

  4. vistet
    0
    vistet | 2014-10-30 09:42          

    Högsta gondolbanan : Jade Dragon/ Yulong ( Yunnan , Kina ) går mer än femhundra meter högre än Gulmarg, upp till 4506.

    http://vistet.wordpress.com/2014/06/17/ … cable-car/

    Sen i mars så finns det en bana till som går 4000+ , från El Alto ner till La Paz i Bolivia.

  5. Dubbis
    0
    Dubbis | 2014-10-29 22:51          

    En undran infinner sig... Är inte stolliften i Flottsbro kortare än Skalet Express?

  6. Bjersing
    0
    Bjersing | 2014-10-29 19:55          

    Den sista lilla X=155 grejen i adressen ska se till att den börjar 115 sekunder in men det ser ju inte riktigt ut som att det finns samma stöd för sådant i kommentarsfältet som i forumet. Kan ju vara att jag inte förstår mig på youtube också.

    Oavsett, skoj läsning!

  7. Xavier
    0
    Xavier | 2014-10-29 19:18          

    Bjersing, jag försökte hitta ett klipp med just bara den sekvensen men verkar ju förkylt.

  8. Bjersing
    0
    Bjersing | 2014-10-29 17:44          

    Gick ju tydligen sådär att infoga rakt in här, 1:55 in i alla fall...

  9. Bjersing
    0
    Bjersing | 2014-10-29 17:42          

    @Heddious Löste källan på detta högst vedertagna faktum.

  10. Heddious
    0
    Heddious | 2014-10-29 15:08          

    @Xavier det är inte helt ovanligt att liftar säljs vidare från en ort till en annan, men att det sker upprepade gånger borde vara sällsynt. har dock ingen källa på detta, än.. :D

  11. Xavier
    3
    Xavier | 2014-10-29 14:55          

    Jag har hört att de flesta kabinliftarna görs i Schweiz och säljs till Österrike och efter de blivit rostiga där säljs de vidare till Italien. Italienarna målar över det värsta och säljer sedan tillbaka dem till Schweiz, är detta sant?

  12. snorkel
    5
    snorkel | 2014-10-29 12:41          

    Intressant! Bastugondolen låter som en bra idé men hur fungerar det praktiskt? Hoppar man ur kläderna redan i liftkön? Hur lång tid tar det upp? Får man åka flera varv? Säljer de öl ombord?

    Får jag spons om jag gör en reportageresa?

  13. Sidden
    1
    Sidden | 2014-10-29 12:16          

    Unerbart värdelöst vetande, mera sådant vill vi ha.