1 700 miljoner kronor i sålda liftkort, nytt rekordår i Skidsverige

Intresset för alpin skidåkning är fortsatt starkt i Sverige. När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern  visas ännu ett rekordår. Totalt såldes skidpass för 1,7 miljarder kronor, två procents ökning jämfört med den föregående vintern som då var rekord.

Framtidstron är stark bland de svenska skidanläggningarna, enligt branschorganisationen Svenska Liftanläggningars Organisation (SLAO) som idag lade fram sin årliga rapport. Många anläggningar fortsätter att satsa på liftar, backar, snösystem och boenden. I vinter öppnar dessutom Idre Himmelfjäll, den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år som vi berättat om tidigare.

Från branschorganisationen SLAO är man glad och nöjd:
– Svenskarna fortsätter att älska skidåkning, precis som vi har gjort i generationer. Nya trender som bidrog till vinterns starka resultat är hemestern, det vill säga att semestra på hemmaplan men också att skidåkning numera berättigar till friskvårdsbidrag, säger Titti Rodling, vd för SLAO (Sveriges Skidanläggningars Organisation).

Att du numera kan köpa liftkort på ditt friskvårdsbidrag slog ned som en bomb i januari 2018 och något som gillas av många skidåkare, det gäller både för liftkort som du köper i Sverige och utomlands.

De svenska skidanläggninarna sålde skipass (liftkort) för 1 738 miljoner exklusive moms under vintersäsongen 2018/2019. Det var en ökning med två procent jämfört med föregående vinter som var rekord och hade särskilt goda snöförhållanden. De största i svensk skidåkning sätt är Jämtland och Dalarna vars skidanläggningar står för 78 procent av den svenska marknaden. Största aktör är ohotat Skistar som har 49,8 procent av marknaden, Branäsgruppen är två med sina 9,4 procent.

Vintern 2018/2019 i södra Sverige tog slut tidigt på grund av en varm februarimånad. Trots den sena påsken erbjöd samtidigt fjällvärlden goda förhållanden, vilket sammantaget innebar att de svenska skidanläggningarna ökade två procent jämfört med föregående rekordsäsong.

Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet – investeringar för framtiden. Stora lift- satsningar genomfördes i bland annat Järvsö (ny 6-stol), Stöten (nytt snösystem, ny nedfart som är Sälens längsta 3,6 km, ny knapplift), Romme (ny 6-stol) och Skistar Sälen Hundfjället (ny 8 stol med Ferrari-säten).

Den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år öppnar i december 2019, Idre Himmelfjäll:
– Svenska skidanläggningar möter de utmaningar som finns med stor framtidstro. Vårt långsiktiga mål är också att bli helt fossilfria. Viktiga steg är energieffektiviseringar i verksamheten och snötillverkningen, flera gröna transportlösningar och ökade satsningar på snölagring. Förbättrad teknik i anläggningarna gör att skidsäsongens längd kan säkerställas även framåt, säger Titti Rodling.

De ofta tätortsnära hemmabackarna är också en viktig del för att introducera nya barn och unga till skidåkning och att göra det på ett lättillgängligt sätt. Projektet Alla på Snö har hittills gett över 130 000 barn möjlighet att kostnadsfritt prova på skidåkning, till största del i hemmabackarna:
– Vi vill gärna lyfta fram hemmabackarna och det arbete som görs där, ofta av ideella krafter. Därför har SLAO instiftat ett nytt pris ”Årets hemmabacke”. I år gick det till Vedbobacken i Västerås, säger Titti Rodling.

Text: Freeride / Pressrelease
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.