Ingen trafik på Inlandsbanan med Snötåget i vinter

Till vintern kommer Snötåget inte längre att trafikera Inlandsbanan. Detta är en dominoeffekt till följd av att den anslutande busstransfern Snöpendeln i Röjan inte längre kommer köras.

Snötåget som har trafikerat Inlandsbanan mellan Östersund och Mora sedan tio år kommer inte att köras i vinter. Från början drevs trafiken i projektform av Destination Vemdalen med medfinansiering från berörda kommuner, Region, näringsliv och Inlandsbanan men har de senaste åren körts i Inlandsbanans egen regi. Eftersom en stor andel av resorna är kopplade till vinterturismen i Vemdalen så har Snötåget tillsammans med den anslutande busstransfern Snöpendeln skapat goda förutsättningar till klimatsmarta transporter för fjällturister.

-Vi fick nyligen det tråkiga beskedet att Skistar inte längre kommer att köra Snöpendeln till och från stationen i Röjan och därmed försvinner en av Snötågets viktigaste anslutningar. Vi vill naturligtvis inget hellre än att köra Snötåget men utan realistiska transfermöjligheter så ser vi inte att förutsättningarna är tillräckligt goda för den stora andelen resenärer som tar tåget till fjällen, säger Otto Nilsson, vd Inlandsbanan AB.

I uppdraget från Inlandsbanans ägare anges det att Inlandsbanan aktivt ska medverka till att återuppta den reguljära kollektivtrafiken på Inlandsbanan i dialog med trafikhuvudmännen och ett av de prioriterade strategimålen är att bidra till tillväxt i inlandet genom ökad gods- och persontrafik på hela banan. Snötåget har varit en viktig del i arbetet mot det målet med goda resultat i form av stark resandeutveckling och beteendeförändring.

– Nu tar vi en paus och ser hur vi tillsammans med andra aktörer som ser fördelar med att kunna erbjuda tågresor till Vemdalsfjällen kan utveckla hållbara och attraktiva resor som är tillgängliga för alla. Vi hoppas att Skistar är en av dessa aktörer som ser vikten av dessa satsningar framöver. För att möta den stora efterfrågan på klimatsmarta transporter så måste vi med gemensamma insatser skapa förutsättningarna, säger Otto Nilsson.

Skistar svarar

SkiStar bemöter kritiken i ett mail där de förklarar sin bild av den inställda trafiken och påpekar också att det finns goda förbindelser till Vemdalen med exempelvis Snälltåget.

– Vi vill gärna att det ska finnas flera olika, hållbara alternativ att ta sig till våra destinationer, så det är givetvis olyckligt att Inlandsbanan väljer att ställa in dagtrafiken till Röjan då man inte hittat en lösning på transport från stationen till Vemdalsfjällen. Nattrafiken med Snälltåget inklusive busstransfer till Vemdalen är dock fortsatt kvar, som är en tåglinje som de allra flesta av våra gäster också väljer. Så det finns fortsatt goda tågförbindelser till Vemdalen i vinter, förklarar Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar. 

Vidare förklarar man att pandemin också har gjort att intresset för busslinjen Snöpendeln har minskat.

– Vi har under pandemin haft ett mindre intresse för vår busslinje Snöpendeln som transporterar våra gäster mellan våra skidområden i Vemdalen, då vi istället kunnat nyttja den för just de resenärer som kommer med dagtågen med Inlandsbanan från Mora via Östersund. Nu när vi är tillbaka i ett normalläge utan restriktioner behöver vi kunna möta gästernas stora efterfrågan på buss på destinationen mellan skidområdena igen. Vi hoppas dock att Inlandsbanan tillsammans med regionala aktörer, inte minst länstrafiken, kan hitta en lösning tillsammans för just denna sträcka.

Fakta Snötåget:

Snötåget avgår på morgonen från Östersund, ankommer Mora vid lunchtid, vänder och går tillbaka till Östersund dit det kommer på kvällen. I Röjan finns transfer, snöpendeln till och från destination Vemdalen med skidorterna Vemdalsskalet, Björnrike och Klövsjö/Storhogna. Tidtabellen skapar möjligheter att koppla ihop resan längs Inlandsbanan i Mora med avgående och ankommande tågtill mellan- och södra Sverige med bl a Stockholm, Göteborg och Malmö. Via anslutning i Östersund skapas ytterligare möjlighet både med nattåg och regionaltrafik från bland annat Västernorrland.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.