På puderturné med camper genom Sverige

När corona-pandemin blev ett faktum förra året började Andras Alsved bygga en campervan. Nu är han på en två månader lång skidåkningsturné genom Sverige, från Skåne till Riksgränsen. Han stoppar på så många skidorter som möjligt och letar efter den bästa snön.  

Andreas Alsved är en skåning, som liksom andra av oss varit strandsatt hemma i Sverige sedan corona slog till för ett år sedan. Vad göra? Andreas köpte en camper och byggde om den:
– Jag  testkörde den ett par vändor i somras, och insåg samtidigt att pandemin skulle hålla i sig över vintern och beställde jag en dieselvärmare och monterade.

I början av förra veckan packade Anderas  underställ och skidor:
– Jag började i Skåne och planen är att köra upp till Riksgränsen och hinna med så många skidorten som möjligt på vägen. Hittills har jag varit i Sälen och Funäsdalen.

Hej Andreas, för de som inte känner dig vem är du? 

– Hallå där, ja man skulle väl kunna säga att jag är en äventyrslysten skåning med obotlig reslust som blivit strandad pga pandemin kanske.

Vad är det nu du har hittat på med ”Powder Highway Sverige”? 

– Jag har kört Powder Highway i Kanada med en RV och det är ju liknande koncept fast i det långa landet falukorv. Jag köpte en liten van i somras och tänkte tuta runt i Sverige men pga. jobb utomlands och det faktum att det tar väldigt mycket längre tid att bygga en sån här van själv än vad jag först tänkt, så hann det bli kallt innan jag nu kom iväg.

– Det var någon gång sent i höstas som jag kom på att det nog inte blir mycket events/resa/jobb i vinter heller så det jag gör är nu bara ”jobba hemifrån” vilket går alldeles utmärkt att göra från en van med en hyfsad internetuppkoppling. Sverige är ju ganska tacksamt när det kommer till täckning och internet. Först var tanken att köra en sväng i Alperna men med restriktioner och det faktum att det enbart är Schweiz som är delvis öppet för att åka skidor i så fick det bli en tur i Sverige som jag hade planerat i somras istället, med tillägget att jag tänker åka skidor dit jag kommer!

– Sagt och gjort. Jag hade redan beställt en dieselvärmare att installera i vanen och så fort det var gjort så packade jag bilen, fyllde takboxen med skidor och styrde norrut.

Var började resan och var kommer den sluta? 

– Jag har hängt och byggt på vanen hos mina föräldrar i en liten by utanför Lund. Resan började där och målet är att köra hela vägen upp till Riksgränsen och sen ner igen.

Hur länge har du tänkt vara ute på vägarna?

– Min snö-jagar-tur började i mitten på februari i Skåne och jag tänkte vara nere igen i mitten på april, så det blir ungefär 2 månader ”on the road”.

Vilka skidorter ska du besöka? 

– När jag började resan startade jag även en tråd här på Freerides forum för att få lite tips osv vilket orter jag absolut inte får missa. Själv har jag aldrig varit längre norrut än Åre så det blir mycket nytt på den här turen! Än så länge har jag besökt Sälen, där en god vän till familjen lät mig stå på hennes uppfart och koppla in ström till bilen. Efter det blev det Funäsdalen och sen en snabbtur till Åre. Åre höll på att töa bort så jag lämnade i all hast för att ta mig till Borgafjäll där jag nu håller till i några dagar. Efter Borgafjäll blir det Kittelfjäll, Hemavan/Tärnaby, Dundret, Abisko och till slut Riksgränsen. Då det för tillfället är relativt varmt i fjällen får snöprognosen bestämma vart jag styr hän.

Vad är det för typ av bil som du har fixat till och hur är den att bo i? 

– När jag började leta efter en lämplig van var första tanken att jag ville ha något som är driftsäkert och enkelt att eventuellt göra ingrepp på om olyckan skulle vara framme, var i världen det än må hända. Beslutet blev att försöka hitta en Toyota Hiace i hyggligt skick. Utbudet var inte det bästa men jag hittade en gammal hantverkarbil som var lagom inkörd och väl omhändertagen.

– Det jag inte insåg förrän jag började lägga golv var att jag missat att det tydligen fanns en kort modell av Hiace som jag aldrig sett, och den hade jag köpt… Men det var bara att fortsätta bygga, nu hade jag ju min van. Fördelen med en kortade van är att den är lättare att hantera och det är lättare att få plats på små parkeringsplatser osv. Än så länge har jag sett fler fördelar än nackdelar med min modell.

– Man får tänka lite längre när man tar fram kläder, elektronik eller mat, allt som används måste också läggas på plats direkt annars blir det väldigt stökigt väldigt fort. Att bo i en van har ändå visat sig betydligt enklare och smidigare än vad jag först hade föreställt mig. Även snöiga pjäxor och fuktiga skidkläder har sin plats.

Har du sparat en stor kista guld som du öser ur eller hur fixar du ekonomin? 

– Det är en bra fråga. Jag har naturligtvis stoppat lite sparpengar i projektet men är också så lyckligt lottad att jag är deltidspermitterad och enbart jobbat två dagar i veckan vilket har gett mig tiden till mitt projekt och äventyr. Den största utgiften är naturligtvis transportmedel, liftkort och mat, men jag har för tillfället inget fast boende så det skulle kunna ses som min ”hyra” tillsammans med eventuella kostnader för att stå på campingar.

Allright, fritt fram övriga tillägg! 

– I dessa tider kan det ses som lite kontroversiellt att ut och resa men jag ser det mer som en rullande isolering. Jag bor, lagar mat, och åker helt själv. Sen hade jag Corona för några månader sen och har fått papper på att jag har antikroppar så jag känner mig ändå bekväm med läget. Vädret ser inte kalas ut denna veckan så jag mottager gärna tips på andra aktiviteter och sevärdheter längs vägen. Skriv i tråden till artikeln så blir jag glad! 

Ok, Andreas! Vi ser fram emot en rapport längre fram om din tvåmånadersturné i Sveriges skidorter!
– Absolut, update kommer, hörs! 

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.