16 miljoner i riskkapital fick inte svenska skidspelet ”Snow” att lyfta

Svenska spelstudion Poppermost Productions har nu lagt ned sina ambitioner med skidspelet ”Snow”. Sju år av utveckling och miljoner i investeringar för att bygga spelet ledde till slut inte till någon ekonomisk framgång. 

– Vi märkte tidigt 2018 att vi började få slut på både pengar och idéer för att få spelarna att spendera i spelet. Jag skiftade mitt fokus till att försöka sälja bolaget, berättar Poppermost grundare och vd Alexander Bergendahl för nyhetssajten Breakit.

Spelet ”Snow” började utvecklas för cirka 7 år sedan och redan 2011 berättade vi att ett nytt svenskt skidspel var på gång. I oktober 2013 släpptes en alfaversion av spelet som Freeride var och testade på Poppermost kontor i Stockholm. Året därpå kom nyheten att SNOW skulle släppas till Playstation 4 och det var även då som mångmiljonsinvesteringarna rullade in.

Men trots mer personal och mer pengar så fick Poppermost aldrig spelet att lyfta ekonomiskt. Affärsmodellen att bygga ett eget skid- och snowboardspel som var gratis att spela och där förtjänsten skulle göras på prylar som såldes inuti spelet visade sig i detta fall inte fungera.

Bolaget Poppermost finns fortfarande kvar formellt sett, spelet Snow – vars fulla version till dator lanserades så sent som i början av 2019 – säljer fortfarande en del exemplar. Men ingen jobbar kvar på bolaget och vd:n Alexander har gått med andra uppdrag i IT-branschen.

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer