Krönika: Hur kommer det gå för skidfilmen?

Det är mindre än 500 dagar kvar till OS i Sochi. Det svenska landslaget vässar formen och nya resurser läggs till budgeten. Men hur går det med en av de mest fundamentala delarna i skidkulturen, skidfilmen, när fokus läggs på tävlingar och prispallar?

Jag har skrivit om det flera gånger tidigare – OS. Om hur den nya unga sporten freeskiing ska göra storstilad entré bland de mer etablerade sporterna. Jag har skrivit om hur det kan tänkas påverka atleterna, hur det kan tänkas påverka budgetar och framförallt frågat om det verkligen är nödvändigt för sporten att medverka. Behöver vi verkligen ett OS? Eller är det snarare så att OS behöver skidåkning?

När beslutet så kom under säsongen 2012, att IOK snabbgranskat och godkänt medverkan för både slopestyle och pipe blir på något sätt den diskussion lika verkningslös som en tredje stav när man åker skidor. Beslutet är redan taget och FIS-tåget har satt kurs mot Ryssland.

Land efter land startar landslag där åkare får möjlighet att träffa coacher, personliga massörer och få fetare resebudgetar. En lyx som få åkare tidigare varit i kontakt med. Ur ett åkarperspektiv är det fantastiskt att ha den uppbackningen. Om alternativet står mellan att hänga i en isig pipe, ensam i december eller få använda träningsanläggningar med egen kock, individuella träningsprogram, resebudget och massage blir valet ganska enkelt.

Att välja tävlingsbanan kommer göra att åkare allt mer att skilja sig från från de åkare som istället filmar. Visst några åkare kommer göra bägge delarna – tävla och filma. Men ju mer specialiserad sporten blir, där de stora eventen blir ett lysande tillfälle att visa upp sponsorer och marknadsföra sitt varumärke, desto färre åkare kommer att kunna göra mer än en sak. Det finns får kända fotbollsspelare som både spelar strandfotboll och fotboll i allsvenskan, eller hur?

Lägg därtill en kultur inom sportbranschen att det är ”fint” att synas vid stora evenemang (dit man kan få gratisbiljetter eller hålla i en skylt med företagsloggan). För ärligt talat, är det inte lite suspekt det där att man ger pengar till en åkare som hänger i bergen i sex månader och sedan riskerar  komma tillbaka och säga att ”ledsen, jag fick inget bra på film, snön sög”. Då är det mycket enklare att slänga iväg samma peng till en tjej eller kille som har sjutton tävlingar på sin kalender. Eftersom man då vet vad man får…eller i alla fall tro sig få…

Don’t hate the player, hate the game sjunger Looptroop i en låt och ingen skugga ska falla över de åkare som väljer att tävla eller för den delen filmar. Men frågan är hur kommer framtidens skidfilmer att se ut? Mycket har förändrats på skidfilmsmarknaden med digitalisering och nedladdningar. Den stora intäkten för en film ligger inte längre i att man säljer lösnummer, utan att man binder till sig stora sponsorkontrakt som betalar lön åt produktionsbolaget. För när åkare satsar på tävlingar och sponsorer vill synas i tävlingar, vad blir då kvar till filmen?

Som de flesta åkare och freerideläsare vet, krävs det mer än hög teknisk nivå för skapa en skidfilm som greppar tag i en. Det behövs känsla tid på berget, känsla för dramaturgi och åkare som är villiga att satsa! I en framtid där fokus bland åkare ligger på inte bli skadad, tävla och träna, vem kommer då hänga två veckor i en stuga ute i vildmarken? I takt med att filmen blir enklare att hantera krävs också mer planering och kunnande från de bakom filmens idé för att skapa en produktion som sticker ut. Ett kunnande som kräver både pengar och planering. Det här en ekvation jag inte riktigt kan få ihop.

Text: Kristoffer Frenkel
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. FF
    0
    FF | 2012-10-08 22:11          

    Håller med limegreen, skidfilmerna bör snegla (eller tvär-glo) mer på brädfilmerna. Såg nya TGR filmen häromdan och det var tamejfan riktigt oinspirerande smörja. Helt jävla platt upplevelse.

  2. Sveda
    0
    Sveda | 2012-10-08 14:48          

    Fick Frenkel lite hybris av den lyckade Poc-artikeln? Näe, denna artikel målar endast fan på väggen.

  3. skibumwannabe
    0
    skibumwannabe | 2012-10-07 22:52          

    Combatspenat: Det må så vara men vi verkar vara öberens om att skidfilm inte är en fundamental del i skidkulturen?

  4. Anton-Lind
    0
    Anton-Lind | 2012-10-07 21:08          

    Personligen tycker jag det är mer intressant att titta på en film än en tävling!
    Man får se en så pass bred trickpåse i en film, medan man i en tävling kanske får se 5-10 olika trick. Jag beundrar de åkare som enbart filmar. Det är dem man får inspiration av! Ta inte det här fel nu. För jag tycker även att de som enbart tävlar också är duktiga atleter och inspirerar folk på sitt vis!

  5. Rastavibrationer
    0

    Tror inte att det kommer bli till det sämre, idag håller ju "amatörfilmer" så som tidigare nämnt Winter projekt men även Chaoz, TFJ-gänget och Ante Olofsson mm. i princip samma klass som de professionella filmerna (Om inte bättre!) och jag tror inte det kommer att gå till det sämre när bra kameror kommer sjunka i pris osv.

    Dessutom tror jag att kulturen med skidfilmern är så pass stark hos åkarkretsen, väldigt många har inte ett så stort intresse för tävlingar både proffs och amatörer. Det känns snarare som folk som typ känner till Jon och inte är så insatta i sporten i övrigt kommer att vara den huvudsakliga målgruppen för OS. Om man dessutom jämför med snowboard, skate och surfså har de överlevt bra och jag tror ändå att det är den typen av människor som är intresserade idag.

  6. emil-d
    0
    emil-d | 2012-10-07 20:47          

    Om folk inte längre är intresserade av att åka skidor om de inte får en egen massör och det innebär slutet för skidfilmsindustrin kommer i varje fall inte jag gå med sorgeband. Dom flesta av oss som håller på med friåkning i någon form är egentligen inte berörda av detta på något annat sätt än att vi en gång var fjärde år ser sporten i mainstreammedia. Det görs dessutom fler och fler skidfilmer för varje år trots att sporten professionaliserats med fler läskedryckstillverkare som sponsorer. De flesta av dessa filmer är mer eller mindre egenfinansierade av människor som älskar att se sig själv på film (samt åka skidor). De är alibit för att det öht ska gå att betrakta skidåkning som en livsstil snarare än en sport, vilket är hela skidkulturens livsluft och skidbranschens enda möjlighet att kapitalisera på den. Friåkning har för få utövare för att det ska gå att tjäna några pengar utan den air av "coolness" som bl a skidfilmerna producerar. Går det åt fanders försvinner alla pengar ur sporten och kvar blir dom som tycker det är sköj. Skidåkning är inget självändamål, skidåkning behöver inte skidfiilm. Om däremot skidåkare inte längre behöver skidåkning och inte bryr sig om att varken åka eller filma, ja vem fan ska då bry sig om att skidåkning är med i OS och betala nån för att åka i en isig pipe.

  7. combatspenat
    0
    combatspenat | 2012-10-07 20:36          

    skibumwannabe: har lite svårt att se det som du ser också.... trodde skidkultur innehöll en vecka i stuga med helafamiljen och gröna och blå backar för de flesta?

  8. mattiasborg
    0
    mattiasborg | 2012-10-07 19:37          

    Sluta använd ordet "atleter". Det heter idrottsmän.

  9. Fjunesh
    0
    Fjunesh | 2012-10-07 19:36          

    Bra poäng! Det är produktioner som Winter Project som håller den rätta känslan i skidfilmen vid liv. All respekt till dem, mer sånt!

  10. Iller
    0
    Iller | 2012-10-07 19:07          

    Jag har svårt att tro att "gangstah" jibbers hänger 2 veckor i en stuga i vildmarken. Om det inte är Sälen du menar med vildmark. Jibbfilmandet kanske tar skada men den totala tiden av jibbåkning i media kommer öka och airtime=pengar från sponsorer.
    Skidfilmerna (underförstått friåkningsfilmerna) tar nog inte mer skada av om jibbing eller konståkning är med i OS. Det är väl inte så många i FWT som satsar på OS eller har jag fel?

  11. skibumwannabe
    0
    skibumwannabe | 2012-10-07 17:17          

    Hmm... Har lite svårt att se hur man kan kalla skidfilmen en av de mest fundamentala delarna i skidkulturen. De mest fundamentala i skidkulturen är väl att klämma röda och blå portar iförd kroppsstrumpa eller tävla på annat vis. Sedan är det väl snarare en bisak att 99%(?) av alla besökare på denna sida (inklusive jag själv) inte sysslar med det (längre).

  12. Lars_Ilis
    0
    Lars_Ilis | 2012-10-07 16:38          

    Med OS för jibbing kan man studera hur det varit på snowboardsidan. Året innan OS är det väldigt mycket fokus för samtliga inblandade med träning, publicitet o.s.v. Efter OS och de efterföljande två vintrarna flyttar fokus för åkarna till det mer alldagliga filma, fota och vanliga tävlingar. Med OS kommer också statligt kapital och ökat sponsorkapital in i branschen vilket gör att den blir något uppblåst året innan och under året OS pågår. Dock finns det fortfarande ett behov hos den mer medvetna kretsen åkare av film/foto/vanliga tävlingar under denna tid och sedvanliga sponsorer som vill synas i samband med detta varför jag inte tror på någon nämnvärd försämring för de som vill filma etc. Istället kan det bli till deras fördel med mer allmän publicitet av sporten.