Extrem vinner ISPO Award för ungdomsskidan Roots 90

Svenska skidtillverkarna på Extrem har nu fått sin tredje ISPO AWARD, denna gång för ungdomsskidan Roots 90. Roots 90 är en skida som följer i kölvattnet efter Mothertree som i sin tur bygger på braksuccén Opinion. Och var började allt? På ett visst internetforum som handlar om skidåkning…

ISPO 2020, världens största sportmässa, brakar igång nästa vecka nere i München, Tyskland. Varje år utser en jury de mest framstående nya produkterna inom sportbranschen baserat på innovation, passion och kreativitet. En internationell jury bestående av oberoende personer i sportbranschen utvärderade över 430 ansökande produkter. För tredje gången gillt föll juryns ögon gillande på Åre Skidfabriks märke Extrem.

I kategorin all-mountainskidor har nu svenska Extrem Skis, med sin ungdomsskida Roots 90, vunnit ISPO Award i en av två möjliga kategorierna för skidor. Att vinna tre ISPO Awards på sex år är en vinstfrekvens som få av världens största skidmärken ens är i närheten av.

PIONJÄRER INOM COMMUNITY-UTVECKLING

Den vinnande skidan, Roots 90, är framtagen tillsammans med Åres unga och peppade åkare. Önskemålet från teståkarna var att skidorna skulle vara enkla att få på skärande sväng i pist, lättåkta i puder och slask, smidiga i skogen och roliga att hoppa med. Hela förra vintern fick åkarna testa och utvärdera flertalet prototyper i alla tänkbara snöförhållande och resultatet blev en följsam all-mountainskida för ungdomar, laddad med skidglädje. Roots 90 blir Extrem Skis tredje projektet där målgruppen bjuds in i produktutvecklingen och skidmärket ligger idag i frontlinjen vad gäller att lyssna på sina kunder.

Roots 90 är Extrems tredje ISPO-vinst och tillika tredje forum-/community-utvecklade skida. Före Roots kom Mothertree och före den kom project Opinion.

Allt började MnO och hans skidtestargäng

Opinionprojektet började hösten 2012 då Martin ”MnO” Ottosson, MarkusO, xJonx och PNyberg lanseras sitt projekt att hitta en perfekt skida. Gänget hade genom åren publicerat ett antal välskrivna och minst sagt utförliga skidtest i Freerides forum. Men trots hundratals testade skidor hade de aldrig varit helt nöjda.

I stället för att förlita sig på skidtillverkarna bestämde de sig för att ta saken i egna händer. Med hjälp av Freerides medlemmar var målet att skapa en skida som är optimerad för medelgoda till avancerade friåkare. Allt från rockerprofil till skidans design har diskuterats fram kollektivt i forumet.

Efter ett besök i Åre Skidfabrik, där alltså Extrem huserar, och den då relativt nya delägaren Carl Geijer fick MnO & Company en idé: Kanske var Extrem en bra plattform för att realisera Opinion-projektet? Carl Geijer var lyhörd och peppad, det blev klart att Extrem stod för utvecklingskostnaderna och produktionen, medan kvartetten och Freerides medlemmar bidrog med erfarenheter och idéer.

I mitten på 2013 närmade sig project Opinion sitt slutmål och en specialversion släpptes för de som varit med och utvecklat skidan med poster i forumtråden. Modellen som släpptes på normalt sett sedan hösten 2013 blev en stor succé och breddades sedan till en hel linje med skidor, och vann som nämts ISPO Award. Här hittar du forumtråden.

2014 blev sedan Extrem Skis pionjärer i hela den internationella sportbranschen genom att ha fått fram världens första community-utvecklade skida, Opinion 118. Skidan utvecklades av forummedlemmarna här på den största websidan för skidåkare i Skandinavien, Freeride.se, där alla som ville, gavs möjlighet att tycka till om hur den ultimata och moderna friåkningsskidan skulle se ut.

Engagemanget var enormt och med sina smått ofattbara 2,000 kommentarer och 1,000,000 besök blev forumtråden en av de mest besökta produkttrådarna i världen. Skidan och utvecklingsprojektet belönades med ISPO Gold Award 2014.

Mothertree följde upp

Succén med Opinion följdes sedan upp 2016 med Mothertree 105, som utvecklades tillsammans med InspireUs, Sveriges största nätverk för tjejer inom action- och livsstilssporter. Modellen blev världens första community-utvecklade skida för tjejer och belönades även den med utmärkelsen ISPO Award 2017.

Roots 90 om kidsen själva får välja

Och den främsta utmärkelsen för ungdomsskidan Roots 90 är faktiskt inte ISPO Award enligt Extrem:
– En prestigefylld utmärkelse är såklart ett roligt och smickrande erkännande från den internationella sportbranschen, men just i detta fallet inte det viktigaste, säger Stefan Cederberg, medgrundare av Extrem Skis och veteran i branschen.
Stefan förklarar;
– Det har varit så enormt bra feedback på Roots 90 och föräldrar har kommit fram och tackat oss på våra skidtester. Känslan av att ha utvecklat en modell som gör att ungdomar kan utvecklas så mycket på bättre på skidor är den bästa utmärkelsen vi som skidtillverkare kan få.

Roots 90 lanserades hösten 2019 och finns i alla välsorterade sportspecialister i Sverige, samt på extremskis.com. Extrem Skis utvecklar och bygger allmountain- och friåkningsskidor i premiumsegmentet i egen fabrik – Åre Skidfabrik – och har gjort detta sedan 1981. Skidorna säljs i både Sverige och internationellt.

Text: Freeride / Pressrelease
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.