Träna nu, undvik kraschen på sportlovet

En vecka i pisterna och eventuellt lite offpist tär på en otränad kropp. Många skidskador kan undvikas med målinriktad träning under månaderna fram till skidsemestern. Ska du åka på skidsemester i februari är det nu du ska börja träna.

Skidsemestern är en populär form av semester, men den är också riskabel. Skadestatistiken hos SOS Internationals larmcentral för reseassistans visar att skidsemestern normalt är årets mest riskabla.

Direkt från soffan till pisten är nej, nej, nej

Det kan vara svårt att helt undvika skador när man åker skidor. Särskilt om man inte är så erfaren, och vi som har åkt mycket skidor och är på en avancerad nivå kan emellanåt ta en del extra risker med höga farter, lössnö och kanske något drop här och där.

Många skador kan dock förebyggas med målinriktad träning, berättar fysioterapeut och tidigare skidinstruktör, Oscar Lundström från SOS International:
– Under skidsemestern är du mycket mer aktiv än du antagligen är till vardags. Så om du vill undvika skador på grund av överbelastning och trötthet är det bra att förbereda din kropp.

Oscar Lundström rekommenderar att man börjar sin målinriktade träning tre till fyra månader före skidsemestern och det krävs både styrketräning och konditionsträning för att klara daglig skidåkning:
– Risken för skador ökar om du inte är tränad. Samtidigt ökar risken för skador när man är trött, så det är en god idé att vara i god form säger Oscar Lundström.

Kondition och styrka hjälper dig att njuta av skidåkningen (och minska skaderisken)

Oscar Lundström rekommenderar konditionsträning som exempelvis löpning eller cykling tre gånger i veckan. När det gäller styrketräning rekommenderar den tidigare erfarna skidinstruktören dessa fem övningar, som alla kan genomföras där hemma:

  • Knäböj
  • Jägarvila
  • Skridskohopp
  • Plankan
  • Bålrotation

Snusförnuftiga, men bra tips till skidsemestern

Många frestas att överutnyttja skidsemestern och åka skidor många timmar i sträck varje dag när de är borta. Alltså: det är ju grymt kul att åka mycket, men inte över toppen av din fysiska förmåga och uthållighet. För om man vill undvika skador är det också viktigt att komma ihåg att göra pauser och låta kroppen ta igen sig.

Oscar Lundström ger dessa goda råd:

  • Övervärdera inte din egen förmåga
  • Välj ett skidområde som passar för din nivå
  • Gör pauser när du är trött
  • Se till att fylla på energidepåerna
  • Ta en skidlektion
  • Ta hänsyn till andra i pisterna
  • Kombinera aldrig alkohol och skidåkning

Skador skidsäsongen 2019/2020

Säsongen 2020-2021 är överhoppad p.g.a. COVID-19. Nästan 900 svenskar kontaktade SOS Internationals larmcentral under perioden december, januari och februari, på grund av skador under skidsemestern.

Österrike och Italien var de två länder där flest svenskar skadade sig- totalt hade de två länderna fler än 60% av det totala antalet skador. Och det var knän och underben som skadades mest, med knappt 40% av det totala antalet skador. Därefter följde vrister och axlar med 20% respektive 14%.

Knappt 30% av alla skador skedde under vecka 8, som är den vecka på året då flest svenskar skadar sig på skidor. Vecka 7 var också händelserik, med lite över 17% av det totala antalet skador under perioden vecka 50 2019 tom vecka 9 2020.

SOS International – SE

Om SOS International är en av Nordens ledande assistansorganisationer. Från sina larmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland erbjuder och tillhandahåller SOS International akut hjälp över hela världen, dag och natt, året runt. Med sina cirka 1000 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk. SOS International grundades 1961 och ägs av 13 av de största försäkringsbolagen i Norden.

Sugen på riktigt rolig försäsongsträning? Spana in schweizaren Andri Ragettli minst sagt oortodoxa hinderbana… en annan klassiker är ironiska artikeln ”4 förstklassisga försäsongstips”.

 

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
9 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (9)