Corona och heta känslor ger Åre kabinbana en extra vinter

Debatten om den klassiska kabinbanan i Åre tystnade tvärt i samband med Coronavirusets framfart. Nu står det klart att liften, som planerades att rivas efter vintersäsongen 2020, får stå kvar en vinter till. Freeride reder ut den krokiga historia om Sveriges mest omtalade lift.

Det har stormat ordentligt kring kabinbanan i Åre. Inte nog med att stormen Jan bokstavligen talat blåste sönder den legendariska liften med vindar upp mot 50m/s under januari 2019. Två månader senare lät Skistar meddela att kabinbanan ska rivas då den anses vara allt för ineffektiv, men någon ny lift som ersätter den anrika kabinbanan presenterades inte.

Stormen som följde på sociala medier i samband med detta vemodiga besked fick stormen Jan att framstå som en lätt bris. Namnlistor samlades in och många etablerade skidprofiler visade öppet sitt missnöje över beslutet.

Men Skistar lät inte sig inte övertalas och stod fast i beslutet att riva den över 40 år gamla kabinbanan som rullat sedan 1976, och i början av maj 2019 uttalade sig Niclas Sjögren Berg, dåvarande destinationschef för Skistar Åre, enligt följande till SVT Nyheter Jämtland:
– Går allt enligt planerna så rivs den i september 2019, men mest troligt blir rivningen efter vintersäsongen 2019/2020.

I mars 2019 lämnade Skistar in ett rivningslov för kabinbanans dalstation, något som Åre kommun beviljade i augusti samma år. I detaljplanen ersätts området kring dalstationen av ett nytt torg, parkeringshus, lägenheter och restaurang. Men fortfarande skulle ingen ny lift ersätta kabinbanan.

Missnöjet var fortsatt stort. Detaljplanen överklagades och en utredning gällande kabinbanans kulturvärde genomfördes men den svenska skidvärldens gigant stod fast besluten. Rivningen ska ske efter vintersäsongen 2020.

”Samtidigt som Åres flitiga debattörer stoppade i sig hamburgare och pommes på Broken så kalasade någon på fel fladdermus i Wuhan i Kina. Och plötsligt tystnade debatten om kabinbanan i skuggan av Covid-19.”

Under hösten 2019 hände något. Samtidigt som Åres flitiga debattörer stoppade i sig hamburgare och pommes på Broken så kalasade någon på fel fladdermus i Wuhan i Kina. Och plötsligt tystnade debatten om kabinbanan i skuggan av Covid-19.

När viruset slutligen nådde Sverige och fjällvärlden i större skala under vintern 2020 var den omtalade liften en av de första liftarna som fick stängas med hänsyn till smittorisken. Och det dröjde inte länge innan samtliga liftar i Åre fick stänga för säsongen. 6 april 2020 stängde Skistar ned, inte bara Åre, utan samtliga sina anläggningar i Sverige för att minska risken för smittspridning och överbelastning i sjukvården. Den historien kan de flesta redan vid det här laget.

Men nu var ju plötsligt tiden inne. Vintersäsongen 2020 fick ett rekordtidigt slut och Skistar hade kunnat redo att demontera kabinbanan redan i april.

Men, vad hände?

Skistar valde istället att renovera och reparera liften under våren och sommaren då den stått still till följd av Coronaviruset. Och nu öppnar den igen.

”Skistar valde istället att renovera och reparera liften under våren och sommaren 2020 då den stått still till följd av Coronaviruset. Och nu öppnar den igen.”

Från och med imorgon, torsdag 20 augusti kommer kabinbanan att hålla öppet för fotgängare som vill ta sig till toppen under hösten. Liftens kapacitet som i vanliga fall räknas till 75 personer plus förare per tur, begränsas nu till max 20 personer för att undvika trängsel.

Nu är ineffektiviteten och den låga kapacitet, som tidigare varit ett rivnings-argument, inte längre ett problem. Och Skistar låter även meddela att liften kommer gå åtminstone en vinter till.

Pandemin har rört om världen ordentligt och Åre är, som vi alla vet, är inget undantag. Och samtidigt som Sveriges skidanläggningar, likt andra branscher, gått sämre än vanligt med 13 procent sämre liftkortsförsäljning jämfört med rekordvintern 2019, så har Skistar omorganiserat på högsta nivån och samtliga destinationschefer har försvunnit ur koncernledningen. Utom Niclas Sjögren Berg, som för drygt ett år sedan förutspådde kabinbanans rivningsdatum till våren 2020.

Niclas Sjögren Berg är en veteran inom Skistar har axlat olika roller inom företaget sedan 1989 och hans titel idag är operationell direktör med ansvar för destinationsdrift. Vi har ringt upp Niclas för att reda ut vart den krokiga stigen som kabinbanan nu vandrat ända sedan 2016 egentligen leder.

Hej Niclas. Kabinbanan skulle rivas efter denna vintern men nu öppnar den igen. Vad händer egentligen?
– Det fanns ett scenario där liften skulle rivas efter vintersäsongen, men vi har egentligen bara gått ut med att kabinen någon gång kommer att rivas, och det står fast. Detta kommer att meddelas i god tid samt vad som kommer att ersätta platsen.

Ja apropå det. Hur ser planerna på området ut där kabinbanans dalstation står idag?
– Det finns en rad olika planer och förslag, vi kommer inte gå ut med det förrän det är klart. Det blir så mycket spekulationer, vilket det redan är.

”Vårt mål är att alla ska vara nöjda när det är klart och vi vill göra det bättre för Skistars gäster som kommer hit. Tar vi bort liften utan att ersätta den med någonting så blir det inte bättre.
-Niclas Sjögren Berg, Skistar”

Vad beror detta på? Har Corona-pandemin och folkets reaktioner påverkat något?
– Nej jag skulle inte säga det. Men vi lyssnar givetvis på synpunkter och det är viktigt att föra en dialog. Men problemet blir att många har starka synpunkter eftersom de inte vet vad som händer efter att liften har rivits. Vårt mål är att alla ska vara nöjda när det är klart och vi vill göra det bättre för Skistars gäster som kommer hit. Tar vi bort liften utan att ersätta den med någonting så blir det inte bättre.

Finns det en chans att kabinbanan får vara kvar för gott?
– Över ett långt perspektiv så kommer den rivas. Ingen lift överlever hur länge som helst och detta är en av Sveriges äldsta.

Oavsett om det är rådande pandemi, folkets ilska eller bara slumpen som gjort att Sveriges första och enda kabinbana får rulla ett tag till så får vi alla passa på att njuta av de 853 fallhöjdsmeter som liften erbjuder. Kanske är kommande vinter den sista. Kanske inte.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
8 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (8)