K2 HellBent (Sida 2)

Styrkor:
Kan brukes til alt.Pow-pist-jibb.
Men selvsagt best i pow.Enorm flyt.
Rockern funker i pisten også.Store svinger!
Svagheter:
Litt flagrete(blafriga)i høy fart i hard pist,men ikke noe problem.
Sammanfattning:
Har 189cm utgaven(192cm egentlig).Perfekt til meg som er 179cm.
Like myk flex som 2010 utgaven Hellbent.
Har Jester montert core(1cm bak midt).Hellbent blir mye mer livlige med montering lengre fram mot midt.Har prøvd 2,2cm bak midt,core er mye bedre.De flyter uansett.
Årsmodell: 2011
Testad längd: 189 cm
Åkarens vikt: 77 kg
Åkarens längd: 179 cm
Kan brukes til alt.Pow-pist-jibb.
Men selvsagt best i pow.Enorm flyt.
Rockern funker i pisten også.Store svinger!
Svagheter:
Litt flagrete(blafriga)i høy fart i hard pist,men ikke noe problem.
Sammanfattning:
Har 189cm utgaven(192cm egentlig).Perfekt til meg som er 179cm.
Like myk flex som 2010 utgaven Hellbent.
Har Jester montert core(1cm bak midt).Hellbent blir mye mer livlige med montering lengre fram mot midt.Har prøvd 2,2cm bak midt,core er mye bedre.De flyter uansett.
Årsmodell: 2011
Testad längd: 189 cm
Åkarens vikt: 77 kg
Åkarens längd: 179 cm

Styrkor:
bra flyt i pudder. lekne.
Svagheter:
fladrer som noe heeeeeeeelt extremt på hardt og kulete underlag,
Sammanfattning:
men en helt konge ski for lek i dyp snø. liker best å ha den midt stilt.
Årsmodell: 2010
Testad längd: 189 cm
bra flyt i pudder. lekne.
Svagheter:
fladrer som noe heeeeeeeelt extremt på hardt og kulete underlag,
Sammanfattning:
men en helt konge ski for lek i dyp snø. liker best å ha den midt stilt.
Årsmodell: 2010
Testad längd: 189 cm
Styrkor:
Roliga och stabila skidor med härlig rocker. Jag köpte Hellbent med Marker Jester Schizo-bindning. Med den bindningen kan man flytta dem ganska bra från traditionell Freeridepunkt till mer "parkposition". Fungerar jättebra i puder, där det är lätt att få ett härligt flyt. Fungerar mycket bra i hög fart, då även i pist. Det är ju även klockrent att de är de skönaste skidorna rent grafiskt sett.
Svagheter:
Är svårhanterlig i isiga pister. De är tunga, ca 8 kg. Jag beställde 189 cm, vilka i verkligheten är 195 cm, vilka ändå känns perfekta för mig, samtidigt som att det är bra att specarna stämmer på riktigt.
Sammanfattning:
Riktigt rolig skida som är rolig att droppa med, där man inte behöver ha ngn rädsla att tippen ska gräva ner sig.
Årsmodell: 2010
Åkstil: Puder
Testad längd: 189 cm
Åkarens vikt: 127 kg
Åkarens längd: 187 cm
Roliga och stabila skidor med härlig rocker. Jag köpte Hellbent med Marker Jester Schizo-bindning. Med den bindningen kan man flytta dem ganska bra från traditionell Freeridepunkt till mer "parkposition". Fungerar jättebra i puder, där det är lätt att få ett härligt flyt. Fungerar mycket bra i hög fart, då även i pist. Det är ju även klockrent att de är de skönaste skidorna rent grafiskt sett.
Svagheter:
Är svårhanterlig i isiga pister. De är tunga, ca 8 kg. Jag beställde 189 cm, vilka i verkligheten är 195 cm, vilka ändå känns perfekta för mig, samtidigt som att det är bra att specarna stämmer på riktigt.
Sammanfattning:
Riktigt rolig skida som är rolig att droppa med, där man inte behöver ha ngn rädsla att tippen ska gräva ner sig.
Årsmodell: 2010
Åkstil: Puder
Testad längd: 189 cm
Åkarens vikt: 127 kg
Åkarens längd: 187 cm

Styrkor:
Kan brukes overalt.Fungerer veldig bra i pisten og.Lette å få på skjær syns jeg.Best i høy fart kanskje.Oppkjørt ikkeno problem.Pudder sier seg selv.Supert! Lette å svinge med.Har Marker Jester montert på corepunkt(1cm bak midtstilt),ikke nødvendig legge seg bakpå i pudder.Flow! Veldig myke ski.
Lette å kjøre switch med.
Svagheter:
Ikke funnet noe enda.K2 sine ski blir jo lett flisete oppå da.Men skal jo brukes:)
Litt tunge i park kanskje.Har ikke prøvd dem i parken enda.
Misvisende lengder...typisk K2.Mine 179 er 186.Men rocker fram og bak gjør at 186 er perfekt for meg.
Men Hellbent passer ikke for de som vil ha stive ski.
Sammanfattning:
Super ski til alt.Kjører mest i Åre.
Årsmodell: 2010
Åkstil: Alt!
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 77 kg
Åkarens längd: 179 cm
Kan brukes overalt.Fungerer veldig bra i pisten og.Lette å få på skjær syns jeg.Best i høy fart kanskje.Oppkjørt ikkeno problem.Pudder sier seg selv.Supert! Lette å svinge med.Har Marker Jester montert på corepunkt(1cm bak midtstilt),ikke nødvendig legge seg bakpå i pudder.Flow! Veldig myke ski.
Lette å kjøre switch med.
Svagheter:
Ikke funnet noe enda.K2 sine ski blir jo lett flisete oppå da.Men skal jo brukes:)
Litt tunge i park kanskje.Har ikke prøvd dem i parken enda.
Misvisende lengder...typisk K2.Mine 179 er 186.Men rocker fram og bak gjør at 186 er perfekt for meg.
Men Hellbent passer ikke for de som vil ha stive ski.
Sammanfattning:
Super ski til alt.Kjører mest i Åre.
Årsmodell: 2010
Åkstil: Alt!
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 77 kg
Åkarens längd: 179 cm

Styrkor:
Stabil, Rask å sette sving, bra flyt, morsom!
Svagheter:
Skien er veldig myk bak.
Sammanfattning:
Dette er en utrolig morsom ski som kan anbefales! Fremmonter bindingen 5cm fra K2 Recomended og få mer støtte i drops uten at dette ødelegger flyten. Når man kjører transfer i pist fungerer den faktisk helt okei.
Til storfjellskjøring med lengre linjer vil den fortsatt være litt for myk for min smak, og pothoonen finner seg mer til rette. Men for skandinavisk kjøring er den optimal.
189 planken er i realiteten mm... 195 eller noe lang, og om du setter den på gulvet rekker den 192 opp på veggen pga. rockeren, men jeg ville ikke gått ned fra 189cm.
Årsmodell: 2009
Åkstil: Offpist
Stabil, Rask å sette sving, bra flyt, morsom!
Svagheter:
Skien er veldig myk bak.
Sammanfattning:
Dette er en utrolig morsom ski som kan anbefales! Fremmonter bindingen 5cm fra K2 Recomended og få mer støtte i drops uten at dette ødelegger flyten. Når man kjører transfer i pist fungerer den faktisk helt okei.
Til storfjellskjøring med lengre linjer vil den fortsatt være litt for myk for min smak, og pothoonen finner seg mer til rette. Men for skandinavisk kjøring er den optimal.
189 planken er i realiteten mm... 195 eller noe lang, og om du setter den på gulvet rekker den 192 opp på veggen pga. rockeren, men jeg ville ikke gått ned fra 189cm.
Årsmodell: 2009
Åkstil: Offpist
Styrkor:
har bara hunit pröva dom i pisten ännu dom skär fina rovor i manchestern mycket lätt åkta vid fart . Tar bort ojämn heter tack vare des längd å mjukhet
har nu hunit åkt i 40cm kall snö. mycket under bar dom fastnade aldrig uppkört det var bara att gasa på ingen tendens att fastna skar rakt igenom skidan kräver mycket fart för att trivas
Svagheter:
måste åka fort för att få upp dom på skär i pisten, kanse lite mjuk vid hopp måste landa ganska mitt på
Sammanfattning:
har monterat duckstance 5grader med centrum flytat 10 mm mot hälen å 30mm bakott funkar mycket bra har ändrat lite står nu 5grader ,centrum foten över centrum skida på bredden 20mm bakot från skidans längd centrum funkar perfekt dom som provat gillar skidans lätta åk barhet . köp ej för korta dom vrider runt på en 5-öring
Årsmodell: 2009
Testad längd: 189 cm
Åkarens vikt: 79 kg
Åkarens längd: 183 cm
har bara hunit pröva dom i pisten ännu dom skär fina rovor i manchestern mycket lätt åkta vid fart . Tar bort ojämn heter tack vare des längd å mjukhet
har nu hunit åkt i 40cm kall snö. mycket under bar dom fastnade aldrig uppkört det var bara att gasa på ingen tendens att fastna skar rakt igenom skidan kräver mycket fart för att trivas
Svagheter:
måste åka fort för att få upp dom på skär i pisten, kanse lite mjuk vid hopp måste landa ganska mitt på
Sammanfattning:
har monterat duckstance 5grader med centrum flytat 10 mm mot hälen å 30mm bakott funkar mycket bra har ändrat lite står nu 5grader ,centrum foten över centrum skida på bredden 20mm bakot från skidans längd centrum funkar perfekt dom som provat gillar skidans lätta åk barhet . köp ej för korta dom vrider runt på en 5-öring
Årsmodell: 2009
Testad längd: 189 cm
Åkarens vikt: 79 kg
Åkarens längd: 183 cm
Styrkor:
Fantastiskt lätthanterliga i djup snö som har relativt jämn konsistens, dvs orört. Tung eller lätt snö funkar både och.
Man får tack vare bredden på skidan lätt den sköna bottenlösa känslan även i lätt snö då den har en hel del bärighet, man sjunker alltså inte ned till basen i snötäcket om det är några dec puder.
I skogen märks tydligast hur lättsvängd skidan är. Man bara vrider runt utan att behöva "pumpa".
Svagheter:
Skidan blir rätt orolig i uppkörd snö, dels för att den är mjuk, dels för rockern´. Det blir lite rock n´roll att släppa på om det inte är orörd snö, vilket iofs kan vara roligt, men man kör fortare på ett par hårdare lagg utan rocker. (man kan säga att man får mkt fartkänsla i uppkörd teräng på ett par Hellbent...)
Om man tar luft i lite stökig terräng måste man ha tungan rätt i mun då rockern´ gör att man inte kan landa med mkt bakvikt, då lägger man sig lätt på rygg.
Katastrof i pist (vilket man inser redan när man ser skidan och den är ju inte heller ämnad för "grooms") Detta betyder inte att man inte tar sig ned för pistade backar, bara att det inte är särkilt kul att ösa på då den lilla anläggningsytan inte ger skidan en särskild svängradie, utan innerskidan kan ibland vilja dra iväg åt sitt håll...
Sammanfattning:
Då hemmaarenan är Åre är den körd en hel del i svensk snö och rel tät skog. Den roligaste skidan jag kört i skogen då det bara är att dra upp knäna lite extra o sen vrida runt även om snön inte varit den lättaste.
Hade turen att vara i Engelberg under veckan med årets dump. I fjäderlätt puder brukar vad som helst funka men ändå fick jag avundsjuka grymtningar från kompisarna som åkte på Völkl Mantra o likn... I djup snö regerar dessa skidor lätt -Man får känslan att man kan göra vad som helst med Hellbenten under sig: Surfa i stora svängar i hög fart, eller vrida runt skidorna på en 5-öring!
När vi körde Laub två dagar efter snöfall var det rätt rejält uppkört och då kändes skidorna som sagt rätt oroliga, möjligen uppvägs detta lite av att man aldrig är orolig att Hellbenten ska spåra eller "köra fast" utan svänger hela tiden precis som man vill. Och som sagt att ligga och smattra över pucklar med bakvikt är ingen höjdare då man inte har mkt som bär upp bakom bindningarna...
Årsmodell: 2008
Åkstil: Back-Country; Park; Pist i brist på annat.
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 78 kg
Åkarens längd: 178 cm
Fantastiskt lätthanterliga i djup snö som har relativt jämn konsistens, dvs orört. Tung eller lätt snö funkar både och.
Man får tack vare bredden på skidan lätt den sköna bottenlösa känslan även i lätt snö då den har en hel del bärighet, man sjunker alltså inte ned till basen i snötäcket om det är några dec puder.
I skogen märks tydligast hur lättsvängd skidan är. Man bara vrider runt utan att behöva "pumpa".
Svagheter:
Skidan blir rätt orolig i uppkörd snö, dels för att den är mjuk, dels för rockern´. Det blir lite rock n´roll att släppa på om det inte är orörd snö, vilket iofs kan vara roligt, men man kör fortare på ett par hårdare lagg utan rocker. (man kan säga att man får mkt fartkänsla i uppkörd teräng på ett par Hellbent...)
Om man tar luft i lite stökig terräng måste man ha tungan rätt i mun då rockern´ gör att man inte kan landa med mkt bakvikt, då lägger man sig lätt på rygg.
Katastrof i pist (vilket man inser redan när man ser skidan och den är ju inte heller ämnad för "grooms") Detta betyder inte att man inte tar sig ned för pistade backar, bara att det inte är särkilt kul att ösa på då den lilla anläggningsytan inte ger skidan en särskild svängradie, utan innerskidan kan ibland vilja dra iväg åt sitt håll...
Sammanfattning:
Då hemmaarenan är Åre är den körd en hel del i svensk snö och rel tät skog. Den roligaste skidan jag kört i skogen då det bara är att dra upp knäna lite extra o sen vrida runt även om snön inte varit den lättaste.
Hade turen att vara i Engelberg under veckan med årets dump. I fjäderlätt puder brukar vad som helst funka men ändå fick jag avundsjuka grymtningar från kompisarna som åkte på Völkl Mantra o likn... I djup snö regerar dessa skidor lätt -Man får känslan att man kan göra vad som helst med Hellbenten under sig: Surfa i stora svängar i hög fart, eller vrida runt skidorna på en 5-öring!
När vi körde Laub två dagar efter snöfall var det rätt rejält uppkört och då kändes skidorna som sagt rätt oroliga, möjligen uppvägs detta lite av att man aldrig är orolig att Hellbenten ska spåra eller "köra fast" utan svänger hela tiden precis som man vill. Och som sagt att ligga och smattra över pucklar med bakvikt är ingen höjdare då man inte har mkt som bär upp bakom bindningarna...
Årsmodell: 2008
Åkstil: Back-Country; Park; Pist i brist på annat.
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 78 kg
Åkarens längd: 178 cm
Styrkor:
Jag är inte en så jätte erfaren offpiståkare men ändå så var K2 Hellbent hur lätta som hällst att köra offpist med. Man kunde kapa alla de backarna som man tittade en extra gång på men som man inte ville ge sej ut i för man hade för dåliga skidor. Att hoppa med Hellbent är ruggigt roligt, man vet aldrig vad skidan ska hitta på, speciellt inte i början när man inte har vant sej riktigt. dess böjbarhet ger åkaren ett helt annat sätt att ta sig igenom parken. och även en möljighet att kunna trycka ifrån mycket mer i bc kickarna.
Svagheter:
K2 Hellbent är väldigt stora och dom syns. Vill man inte ha uppmärksamhet i liftkön så köp inte dessa, jag visste inte att så många mäniskor kunde titta så mycket på en sak som de inte har betalat för att se. Att åka i pisten var ingen höjdare med Hellbent, de är så mjuka och så stora så för att kunna svänga måste man nästan ha utbildning. I början var det helt hopplöst att åka i pisten, jag var bara centimeter ifrån att plocka med mej några turister ner i backen. Det går inte att svänga om man inte är van. Kan man åka baklänges sen tidigare är det ett hett tips att åka de bitarna i pisten baklänges, det ger en mycket stabilare svängchans. När man har åkt ett tag ( 3-4 dagar) så börjar man lära sej hur man ska bära sej åt i backen så då blir det en tivoli utflykt varje gång man åker i pisten, dess mjukhet gör att man kan hoppa och snurra o göra lite vad man vill på plan mark.
Sammanfattning:
Det finns inte mycket negativt med K2 Hellbent, det är svåra skidor att lära sej men när man väl har fått kontroll så finns det nästan inga gränser... jag åker häldre i park med dessa än med trouble serien eller de flesta andra park skidor, bara för att de är så löljigt mjuka och roliga så man kan göra lite vad man vill + att det är många som tittar efter en när man åker. Låna inte och åk över en dag, köp och kör en säsong! det är värt pengarna mångdubbelt
Årsmodell: 2008
Åkstil: puder 100% park/pist 100%
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 70 kg
Åkarens längd: 180 cm
Jag är inte en så jätte erfaren offpiståkare men ändå så var K2 Hellbent hur lätta som hällst att köra offpist med. Man kunde kapa alla de backarna som man tittade en extra gång på men som man inte ville ge sej ut i för man hade för dåliga skidor. Att hoppa med Hellbent är ruggigt roligt, man vet aldrig vad skidan ska hitta på, speciellt inte i början när man inte har vant sej riktigt. dess böjbarhet ger åkaren ett helt annat sätt att ta sig igenom parken. och även en möljighet att kunna trycka ifrån mycket mer i bc kickarna.
Svagheter:
K2 Hellbent är väldigt stora och dom syns. Vill man inte ha uppmärksamhet i liftkön så köp inte dessa, jag visste inte att så många mäniskor kunde titta så mycket på en sak som de inte har betalat för att se. Att åka i pisten var ingen höjdare med Hellbent, de är så mjuka och så stora så för att kunna svänga måste man nästan ha utbildning. I början var det helt hopplöst att åka i pisten, jag var bara centimeter ifrån att plocka med mej några turister ner i backen. Det går inte att svänga om man inte är van. Kan man åka baklänges sen tidigare är det ett hett tips att åka de bitarna i pisten baklänges, det ger en mycket stabilare svängchans. När man har åkt ett tag ( 3-4 dagar) så börjar man lära sej hur man ska bära sej åt i backen så då blir det en tivoli utflykt varje gång man åker i pisten, dess mjukhet gör att man kan hoppa och snurra o göra lite vad man vill på plan mark.
Sammanfattning:
Det finns inte mycket negativt med K2 Hellbent, det är svåra skidor att lära sej men när man väl har fått kontroll så finns det nästan inga gränser... jag åker häldre i park med dessa än med trouble serien eller de flesta andra park skidor, bara för att de är så löljigt mjuka och roliga så man kan göra lite vad man vill + att det är många som tittar efter en när man åker. Låna inte och åk över en dag, köp och kör en säsong! det är värt pengarna mångdubbelt
Årsmodell: 2008
Åkstil: puder 100% park/pist 100%
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 70 kg
Åkarens längd: 180 cm

Styrkor:
Äter pulver som om det inte vore något
Svagheter:
Rocker skramlar i höga hastigheter, tung
Sammanfattning:
Älskar dessa saker, på och utanför puder. Jag åker vanligtvis Kirkwood och de här sakerna har aldrig svikit mig under alla förhållanden
Årsmodell: 2013
Åkstil: Pulver
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 127 kg
Äter pulver som om det inte vore något
Svagheter:
Rocker skramlar i höga hastigheter, tung
Sammanfattning:
Älskar dessa saker, på och utanför puder. Jag åker vanligtvis Kirkwood och de här sakerna har aldrig svikit mig under alla förhållanden
Årsmodell: 2013
Åkstil: Pulver
Testad längd: 179 cm
Åkarens vikt: 127 kg
Översatt av Google ・ Visa original

Styrkor:
Bra på djup snö, bra flexibilitet, bra på terräng.
Svagheter:
De tvingar dig att göra mycket kraft i pisten.
Sammanfattning:
Jag älskade dem personligen, även om de tvingar din styrka, är de väldigt kraftfulla på terräng med mycket pudersnö.
Årsmodell: 2012
Åkstil: Pulver
Testad längd: 169 cm
Åkarens vikt: 70 kg
Åkarens längd: 182 cm
Bra på djup snö, bra flexibilitet, bra på terräng.
Svagheter:
De tvingar dig att göra mycket kraft i pisten.
Sammanfattning:
Jag älskade dem personligen, även om de tvingar din styrka, är de väldigt kraftfulla på terräng med mycket pudersnö.
Årsmodell: 2012
Åkstil: Pulver
Testad längd: 169 cm
Åkarens vikt: 70 kg
Åkarens längd: 182 cm
Översatt av Google ・ Visa original