Salomon Streetracer 10


Märke: Salomon
Årsmodell: 2006
Hitta din egen rytm i korta och långa svängar. Pistskida med Monocoque titanium konstruktion och spaceframe teknologi. Fartstabil, bra kantgrepp och ger dig fart ut ur svängen.


Vad tycker du om Salomon Streetracer 10?
5
4
3
2
1
Branäs-åkare
Branäs-åkare (Gäst)
2010-12-20
Det här är en skida för den som vill ha kul både i pisten och även utanför. Har haft de i 2 år och älskar de. Bästa skidan jag nånsin haft.
Tyngden är både till för och nackdel. Det ger ju något högre fart men då försvinner höjden i hoppen utanför pisten. Dock något att verkligen ha!

Årsmodell: 2005
Testad längd: 160 cm
Åkarens vikt: 69 kg
Åkarens längd: 175 cm

Fredde
Fredde (Gäst)
2005-10-26
Styrkor:
svängradien - galant svängradie kan verkligen ligga i svängen och få ett starkt svar

Svagheter:
priset - lite dyrt

Sammanfattning:
funkar utmärkt i pisten där den hör hemma. alltså inte i parken.
jävligt skön skida om man gillar att åka i ny pistat och att man måste jobba mycket med skidan.
då är denna skida utmärkt, men för den som inte vill jobba så mycket men ändå vill ha en liknande skida så funkar lillebrosan Streetracer 8 bra krävs inte lika mycket jobb men en jävligt kul skida

Årsmodell: 2005
Åkstil: allt
Testad längd: 165 cm
Åkarens vikt: 80 kg
Åkarens längd: 190 cm

sam
sam (Gäst)
2005-10-03
Styrkor:
Asroliga

Svagheter:
Tunga

Sammanfattning:
Mkt roliga lekskidor dom har MYCKET sväng i sig i jmf med mina 2 år gamla Atomic storslalom.

Testad längd: 165 cm
Åkarens vikt: 83 kg
Åkarens längd: 185 cm

jocke_torkelson
2005-03-23
Tycker att dessa skidor var mycket roliga att åka på en stund.!.! Har testat dem både på hårt/is samt i vår
slask. Mycket roiig skida med massor av sväng. Bra grepp även om det är hårt.
Dock passar inte denna typ av skida mig, då jag vill ha en fartstabil skida med större svängradie. Tyckte att
den var kul en förmiddag nu och då men inget jag skulle köpa.

T-son

Årsmodell: 2005
Åkarens vikt: 88 kg

Mountain_Man
2005-02-10
"These higly technical skis arc big turns effortlessly and carve short turns with ease by delivering a pure and unlimited power on demand." Detta är vad Salomon skriver om sin nya serie pistskidor, Streetracer...

Streetracer 10 har en imponerande skärning med måtten 125-66-104 i 170 cm. Skärningsradien anges till 12.9 meter.

I natursnöpist svarar skidan direkt på kantisättning och fullföljer svängen utan tendens till sladd eller släpp i utgången. Förvånansvärt är det mycket lätt att variera svängens storlek och även om skidan trivs bäst i små och medlestora svängar går den stabilt även i stora svängar (nästan som trolleri...). En grymt rolig skida som känns både kvick och följsam och svänger i det närmaste med tankekraft. Skidans "sweet spot" är stor vilket innebär att det är lätt att reparera misstag och går förhållandevis bra att åka avslappnat... Skidan är dock riktigt vridstyv vilket innebär att den skall åkas på skär och är riktigt jobbig i sladdsväng.

I stenhård konstsnöpist märks dock att skidan inte är lika styv och dämpad som en "racecarver". När det är brant och hårt måste skidan köras med bestämd kantisättning och kraft för att inte tappa spåret. I hög hastighet känns den lite vek och har en tendens till att gå mer rätt fram än så att säga svara på kantisättningen. (Jämfört med en "racecarver".) Tack vare den relativt mjuka framänden fungerar skidan bra även i blandade förhållande och gör inte bort sig i offpisten även om den inte kan jämföras med en feting i stabilitet.

Sammanfattningsvis kan Streetracer 10 kategoriseras som en "slalomcarver light". En riktigt rolig och svängglad pistskida optimerad för carving på mjukare underlag. (Den är inte alls dålig på is och hårt underlag men når inte upp till de bästa "racecarvers".) Helt enkelt en grymt bra allroundcarver för pist!

I direkt jämförelse med storebror Salomon Equipe 10 SC är Streetracern mer följsam och lättåkt på mjukare underlag men mindre dämpad och något mjukare vilket gör att den känns lite vek på hårt underlag.

Jag är 186 cm lång och väger 90 kg vilket "färgar" min upplevelse av skidan. En lättare åkare eller någon med mer eller mindre utvecklad teknik kan uppleva skidan på ett helt annat sätt. Sannolikt upplever en lättare åkare skidan som mer exakt och dämpad än vad jag gör.

Noterbart är att skidans kantslipning "out of the box" var riktigt snäll och inte alls höll för tuffare åkning. Efter en "raceslipning" med 87 graders hängd kanter bytte skidan karaktär och blev riktigt vass även på is, den "vekhet" jag beskrivet ovan kvarstår dock.

That´s all kids! / MM

Årsmodell: 2005
Åkarens vikt: 90 kg

Komf
2004-12-07
Tog oskulden på mina 10´or idag. Måste säga att jag är grymmt nöjd.
Även jag har 170 lagg, innan har jag kört på 160 crossmax , men tyckte att jag bivit lite gammal så jag la på 10 cm så det inte skulle bli så extremt, kan tilläga att jag nästan är 190 lång.

Som sagt, kanon skidor, dock lite skumt "ljud" i dom, men det kanske berode på snön.

Årsmodell: 2005
Åkarens vikt: 72 kg

-45 forfarande ung-
-45 forfarande ung- (Gäst)
2004-11-29
Provade mina nya 170cm i Kungberget igår. Skidorna var hur bra som helst, rappa korta och längre svepande svängar gick av sig själv. Mera kraft i svängen gav bara roligare skidor. "De e bar å köp".
-45 fortfarande ung-

Årsmodell: 2005
Åkarens vikt: 90 kg

patrik_j
2004-09-12
En rolig skida som kräver verkligen att man är på sin vakt, de är absolut ingen crusing skida utan de krävs att man verkligen jobbar med den...
belöningen då...?
man får en skida som verkligen är kvick...dne är inte lika tungjobbad som en ren tävlingsskida men så när som...
rekommendationer... absolut inte till någon vill cruisa en vecka om året i fjällen...utan till någon som vill ha en snabbsvängd skida och vill jobba för det...

Årsmodell: 2005
Åkarens vikt: 72 kg