Völkl Blaze 106: lekande lätt friåkning

Vi har teståkt och betygsatt Völkl Blaze 106. En lekande lätt freeride-skida som borde passa tämligen många medelgoda och duktiga offpistsugna skidåkare där ute.  

Völkl är ett välbekant skidmärke för de flesta av er som läser Freeride.se. Företaget sparkade igång med sin skidtillverkning 1923 i Straubing som ligger i sydöstra Tyskland.

Idag är man stolt över att producera de flesta av sina skidor i egen toppmoderna fabrik på hemmaplan.

I fabriken i Straubing har kvalitetsskidorna för friåkning som vi har testat, Völkl Blaze 106 årsmodell 2023, tillverkats precis som tidigare i vinter testade Völkl Mantra M6. Vi snackar high end-produkter för konsument.

Völkl inte bara Tyskland, även Kina och USA

Vad Völkl sällan kommunicerar i sin marknadsföring är att man, likt många andra stora tillverkare, också har delar av sin produktion i Kina där till exempel alla hyrskidor och parkskidor görs vad gäller just Völkl.

På samma tema ska tilläggas att Völkl, som ingår i samma koncern som pjäxmärket Dalbello och bindningsmärket Marker, inte längre är ägt av ättlingar till tyska familjen Völkl utan det är ett amerikanskt investmentbolag – Kohlberg & Company – som sitter på en aktiemajoritet och fattar de avgörande besluten, vilket vi tidigare redde ut i vår skrift kring vem som äger vad i skidbranschen.

Just Kohlberg & Company äger också fler skidmärken som K2, Line, BCA, Full Tilt, där sist nämnda märke snart går i graven för övrigt.

Völkl har ett otal tämligen odödliga skidmodeller på sitt samvete. För undertecknad är och förblir friåkningsplankorna Gotama en milstolpe som öppnade en helt ny värld av skidåkning.

Även Mantra känns som en modern klassiker, vilken man gett en renässans i och med de nya versionerna M5 och till i år M6. För andra är kanske Völkl RTM eller Racetiger de lagg som får skidåkarhjärtat att pumpa upp frekvensen lite extra.

Låt oss runda av det lilla stycke med att ändå tillstå att Völkl har lyckats hamra in sitt budskap med tysk ingenjörskonst och kvalitetsskidor. Märket har en speciell plats hos många svenska skidåkare, vilket märks när man pratar med dedikerade svenska skidåkare oavsett om de helst smiskar pisk eller hellre åker utanför.

Testplatser och skidföre

Blaze 106 får käka grymt bra finska pister i Ylläs, samt liftnära offpist i dito skidort. Snöläget i Ylläs är vintrigt och bra när vi är där: det är gott om det vita fluffet på läsidor och raviner, men tyvärr är de mer vindutsatta delarna av fjället ganska sönderblåsta (tänk standard brocolli-snö på Åreskutan). Pisterna är, som nämnts, förnämliga: lagom hårda och greppiga.

Testskidorna får också hänga med till Alperna en vända. I österrikiska Gurgl är det dock urusla snöförhållanden utanför backarna när vi är på plats. Det är omfruset och stenhårt mest, på några syd- eller sydvästsidor hittar vi slush.

Pisterna ovanför Obergurgl och Hochgurgl är av varierande kvalitet: från isigt och hårt på morgnarna, via lagom hårt kring lunch, och slutligen mosig slush på eftermiddagarna.

Om skidan – Völkl Blaze 106

Modellen Blaze 106 var ny till förra vintern 2020/2021, då var grafiken gul. Första versionen var ännu lättare än nuvarande version. Första varianten av Blaze 106 vägde i längden 186 cm in på 1772 gram, numera väger samma skidlängd aningens mer med 1 830 gram.

Till i år är Blaze i en turkosaktig kulör med Völkl loggan rejält klatschig i oranget på den breda nosen. Till nästa år är färgen tämligen identisk. För att avgöra årsmodell 2022 eller 2023 får man faktiskt ta förstoringsglas och kolla på artikelnumret mellan bidningarna. Har man färgseende intakt kan man kika på ordet Blaze där det inte är färgat i årsmodell 2023, se bild nedan för detaljstudie.

Blaze är en freeride-skida med 106 mm under foten. Svängradien är kraftig 17 meter i testlängden 179 cm och nosen på 146 mm är rätt bred.

Nosen på Blaze får mig lite att tänka på Line Sakanas pizzspade till brätten på 150 mm. Vi återkommer till detta när vi går in på omdömet av skidan.

När vi pratar om geometri får vi väl också nämna Völkls käpphäst 3D-radius som Blaze har, på ren svenska innebär det att mitten av skidan har tightare radie och ut mot ändarna så blir radien lite lugnare.

Skidorna är byggda med träkärna i bok och poppel, lite metall ligger under bindingen som förstärkning. Det är tip- och tailrocker, samt spann under foten.

Bindning på testskidorna är Marker Duke PT 16, en rejäl best till modern hybridbindning som sitter fast lika bra som en vanlig alpin bindning. Låt oss förresten följa sidospåret med hybridbindning en bit till. För jag måste ge plus 1 där i kampen mellan Salomon Shift och Duke PT: jag tycker att åkkänslan är bättre och mer alpin med Duke PT i jämförelse med Shift.

Specifikation Völkl Blaze 106

Mått: 146-106-128 mm
Svängradie: 17 m (179 cm)
Längder: 165, 172, 179 och 186 cm
Vikt: 1828 gram i 179 cm
Profil: tip & tail rocker

Omdöme och intryck av skidan

Völkl Blaze 106 är, kort uttryckt, lättåkt och rolig. Det känns som en modern friåkningsskida där olika variabler har vägts och balanserats mot varandra för att skapa en skida som klarar puder, uppkört, hårdare före och samtidigt är nog lätt för att gå kortare toppturer och side country-missions på. Den balansakten har Völkl klarat galant.

Det finns ingenting som sticker ut på ett dåligt sätt med Blaze 106 efter mina nio (långtidstest-varning) skiddagar på dem.

Jag åker, som vanligt, betydligt mer pist än vad som är planerat från början. I pisten är Blaze väldigt roliga för att vara en freeride-planka med 106 mm under foten. Det är få friåkningsskidor som jag har kört som carvar lika bra som Blaze, när man trycker på går skidorna gärna för en riktigt tight sväng vilket jag uppskattar. Det finns lite retur i dem också ur sväng, även om det så klart är nada jämfört med en riktigt styv och spettig pist- eller all mountain-skida, som säg till exempel Völkl Mantra M6.

I stora svängar tycker jag att de ligger fint också, men du behöver håll kant och lite lagom tryck fram på skidan då rockern i fronten ändå är någon form av medium kraftig historia. Rockern är mild höjdmässigt, men börjar rätt tidigt.

Jag nämnde Line Sakana tidigare, Blaze har lika bra carving tycker jag men saknar de negativa sidor som fiskstjärtarna från Line är behäftade med. Blaze har en nos som är tillräckligt styv för att inte bli alldeles fladdrig i hög fart, Blaze har tillräckligt med tail rocker för att inte vara huggiga och fastna i uppkört och stökigt offpistföre.

Jag upplever Blaze som varken stenhård eller mjuk, ganska lagom i sitt flex givet användningsområdet. Det känns att det är lite metall under foten och en träkärna med lite liv i, det är responsiva skidor. Detta är inga tyska spätt från Völkl som kräver alpin racing bakgrund eller liknande. Detta är lättåkta skidor som passar medelgoda och duktiga åkare.

I lössnö är Blaze precis som ett par bra friåkningskidor ska vara: du slutar tänka på vad du har under fötterna och flyter fram och njuter av snön. Rockerprofilen är väl avvägd och tillsammans med bredden ger det en fin platå att plöja nysnö på.

Pop och livlighet finns det en smula av i Blaze också. För mig är detta en skida som inbjuder till lite hopp och lek, utan att bli för mjuk. I denna kontext tänker jag på Faction Prodigy 3.0 som jag åkte förra vintern, en lugn och fin skida men för mjuk för min smak. I jämförelse är Blaze hårdare och mer responsiv, vilket jag uppskattar.

Blaze 106 är en riktigt bra friåkningsskida. Om du vet med dig att du aldrig någonsin ska gå en enda meter uppför med hjälp av egen maskin så tycker jag att du ska välja en lite tyngre skida, släng på 200-300 gram och du får den där typen av skida som bara äter sig igenom uppkörda pister.

Blaze är för dig som söker offpist, men hamnar i pisten ändå, samtidigt som du alltid har ett fönster öppet för en fin topptur.

Betyg

4/5

Omdöme i korthet:

Rolig och lättåkt friåkningsskida som får väl godkänt i alla fören. 

Alternativa skidor i samma kategori: Black Diamond Impulse 104,  Extrem Fusion 105 Reload, Faction Prodigy 3.0, Line Sakana, Salomon QST 106 mfl. I vår artikel om årets bästa freeride skidor läser du på djupet om fler skidor i samma kategori.

 

 

Vad tycker du om Völkl Blaze 106?

VEM ÄR JAG SOM HAR TESTAT SKIDORNA?

Namn: Anders Wingqvist
Ålder: 41 år
Längd: 173 centimeter
Vikt: 72 kilo
Bakgrund: Utbildad skidlärare (Steg 4), arbete som dito ett par vintrar i Trysil, Åre och Hemsedal. Även säsongat i Utah, USA. Sedan 2007 ett otal reportageresor och privata skidresor runt om i världen med fokus på offpist och topptur. På senare år lite halvt fasat ut toppturandet och funnit skidglädjen i pist och liftburen, lättåtkomlig minigolf-offpist igen. 
Övrigt: Värmer upp i pisten för att sedan leta snö, helst utan att knata alltför mycket eller riskera livet allt för mycket. Referensskidorna de sista fem åren är freeride-plankor med 107-ish midja. Insett att alltför lätta skidor inte är min grej.

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.