Scarpa T1

Scarpa T1
Märke: Scarpa
Årsmodell: 2017 - 2021
Lästbredd: 100 mm
Vikt: 1940 gram
Pris: 5200 Kr
Tillverkarens beskrivning
Scarpa T1 är den kraftfullaste pjäxan för traditionella telemarks åkare.

specifikationer

• Vikt: 1940g (1/2 par storlek 27)
• Skal: Pebax® Rnew
• Innersko: Intuition® Speed Pro G värmeformbar
• Lästbredd: 100 mm
• Gå/ Ski Läge: Effekt Bock Tour
• Rörelseområde : 22 °
•Yttersula: Vibram® Escape
• Bindning: 75 mm

(Officiell information från Scarpa)

• Scarpa T1 Foto
Vad tycker du om Scarpa T1?
5
4
3
2
1
perhas
2007-02-15
Styrkor:
Stive, 4 spenner som er enkle å justere og bruke, "zero rocker", ikke veldig tunge, thermo fit innersko. Har gå-modus.
Gir et nytt nivå av kontroll for alle typer kjøring i alle typer terreng, uten å være for tung til topptur.

Svagheter:
Smal lest, så de passer ikke alle føtter. Pris.

Sammanfattning:
2006/-07 modellen er lett, tøff og veldig funksjonell. Hvis du passer formen, er dette trolig noe av det beste på markedet (kanskje fram til NTN kommer neste sesong). T-Race har ikke gå-modus og det begrenser funksjonaliteten mye! Etter råd fra Norsk importør av Scarpa kjører jeg nå stort sett med skoen i gå-modus når jeg kjører i utfordrende forhold. Det gir en finfin kontroll og lar skiene jobbe mer i snøen. Jeg er veldig godt fornøyd med mine og anbefaler dem til alle som skal kjøre mye og kanskje har feite ski. T2X er en del lettere, men kontrollen T1 gir er utrolig spennende.

andreas_ull
2005-02-16
köpte nya i år funkar utmärkt det ända negativa va pris lappen 4500:- men man får vad man betalar för

CAD
2002-11-21
Inget större fel på den. Innerskon blir lite plufsig efter ett tag, så det är bra att välja en liten storlek. Klen plast fram gör att den lätt går sönder om man har dåliga bindningar. Spännena sitter lite knasigt, men är lätta att flytta på.

DaKine
2002-08-28
Har haft mina sedan -95... Prisvärda med lite silvertape! Har aldrig testat något annan plast pjäxa så det är svårt att säga hur bra den är. Men har både tävlat och åkt Le Grand Balme i mina. Funkar båda ställarna. 3500,- var många stålar då, känns OK nu...

johan johannesson
2002-02-05
För dom som skall köpa denna sko och har låg vrist och smal fot prova gäna en så liten pjäxa som möjligt...
Har själv 9.5 i vanliga skor och köpte en 9 som man fick spänna järnet, har numera en 8 som är kanon, det beror nog på att det finns så få stlk. på ytterskalet.
Är lite trånga men kontroll är allt med feta skidor...

MattiasN
2002-02-05
Mycket fin sko på alla sätt och vis, trots att man inte är AIK:are. Den känns väl genomarbetad och stabil.

Däremot har jag haft lite småproblem: För det första gäller det mittenspännet över vristen. De två vajrarna där har en tendens att hamna på samma sida om den avskiljande utbuktningen på "ytterplösen".

Det andra problemet kanske egentligen inte ska nämnas eftersom det avslöjar min klart omuskulösa kroppsbyggnad (185 lång och 70 kilo). Spännena räcker inte till. Jag kan ha på det innersta utan att det får mina fötter helt på plats. De säger att denna sko ska vara bra för dem med lite smalare fötter, men mina är tydligen smalare än smala. Någon sorts inställningsmöjlighet till spännena efterlyses.

AndyA
2002-01-09
Jag köpte pjäxan i höstas med förhoppning om att göra dundersuccé i dem svenska fjällen över nyår och frammåt... Jag började starkt och efter en dag fick jag mod till att försöka göra min första helikopter på telis, jag tog fart åtta bara den och satsade... kom 270 grader typ satt som en fjäder i snön och skrek aj... Men inget var brutet pga stabilitet, känsla och styrka i pjäxans uppbyggnad klarade jag mig med en mosad muskel och några kryckäppar... För J**** go pjäxa och ett pluss i kanten, medans mina andra kära alpinvänner frös i sina slalompjäxer då det var minus 30 ute så kunde jag svalt ta hand om mina tår utan att frysa... Ski for real, free the heal!!!

Torbjorn_Bjarmann_Larsen
2001-11-06
1. T1 er ikke laget bare for pisten Kalle K, den er såkalt freeride!

2. Ref. toppturer - man skal lide for nedfarten. Jeg tramper opp med T1 og Arno Adam ski. Litt tungt, men fy f..n for et åk man får!

3. Ellers veldig enig med....løp og kjøp!

Donald
2001-11-02
Stabil och bra sko. Tyvärr trycks stoppningen i innerskon ihop efter en säsongs åkande och blir en storlek större. Men det finns ju medecin för det, fråga din skid-doktor.

RiAn
2001-10-15
Finfin pjäxa! Skulle kanske kunna varit lite hårdare men då finns ju racing modellen. Lite halvbökig innersko men i det stora hela en kanonpjäxa.