Hendryx 917

Hendryx 917
Kategori: All mountain
Nivå: Avancerad
Märke: Hendryx
Årsmodell: 2015
Pris: 8990 Kr
Tillverkarens beskrivning
917 är vår numer klassiska pist/friåkningsskida. Den är designad som en bred pistskida men dess bredd, 90-96 mm midja, gör att den tar sig an de flesta underlag. När den kom var det denna skida som var det som den första rockade pistskidan någonsin. Konstruktionen är en anpassad raceuppbyggnad för friåkning. Skidan är unik i sitt slag på så sätt att den klarar allt från en isig storslalombana till att fungera som en tävlingsskida för friåkningstävlingar. Skidan har ett grymt bett och exceptionellt bra carvegenskaper. Men den är samtidigt lätt att ställa upp eller bryta ut i sladd. Våra team åkare har använt denna skida i flera år i friåkningstävlingar då den klarar mycket mer än bara pist. Vi har i denna skida plockat ihop det bästa från respektive kategori av skidor, allt från WC-, park- och friåkningsskidor.
164´an är anpassad för lite lättare drivna åkare. 172´an är en skida som väldigt många faller för, med sin långa åkyta, i för hållande till sin längd, är den mycket stabil och man kan köra allt från lite tajtare svängar till att ligga och cruisa i större svängar. 180 och 186´an är skidor för den som gillar att stå på lite mer. Skidorna ändrar karaktär och är av karaktären "ger aldrig" upp. Samtidigt som dom inte är särskilt svåråkta så tål dom extremt hård åkning, tyngre åkare är inget problem. Sätt på vår dämpplatta för att krama max ur dessa skidor och du kommer garanterat bara visa rygg i backen.
Bettskena är att föredra...:)

(Officiell information från Hendryx)


Forumämnen om Hendryx 917

Racerkille vill åka Puder  »
MnO & Co:s Skidtest 2012  »
Någon som provat Hendryx 917?  »
Optimal pistskida med Twintip?  »
Bettigaste ultimata skidan i historien?Hendryx Kobra GLH vs Hendryx 917 vs Völkl The Code?  »

Vad tycker du om Hendryx 917?
5
4
3
2
1
Mats Magnusson
Mats Magnusson (Gäst)
2020-01-23
Styrkor:
Otroligt allround från racing till djupsnö. Lättåkt, men matchar även den mest drivna åkaren. Den långa 186 cm är en dröm för större åkare

Svagheter:
Egentligen inga, men tänk till på monteringspunkt utifrån egen teknik och position. Freerideplattan gör den ännu bättre

Sammanfattning:
Nu finns den att beställa igen!!
Den enda skida du behöver. Alternativet är The Boiler 184 cm. I nuläget är den längsta längden 180 cm, men vi lobbar för en 186 cm också.
Skidan är magisk för drivna åkare, mer behöver inte sägas. Jag var halv-imponerad tills jag backade moteringen 2 cm....då hände något som gjorde att de alltid fick följa med överallt.

Årsmodell: 2014
Åkstil: Is-puder
Testad längd: 186 cm
Åkarens vikt: 90 kg
Åkarens längd: 186 cm

Mats
Mats (Gäst)
2019-02-25
Styrkor:
Fantastisk skida, funkar överallt och bär mina 120 kg stabilt som en pansarvagn oavsett underlag.

Svagheter:
Inga hittills

Sammanfattning:
Näst bästa skidan jag någonsin åkt. Bara nya Hendryx Boiler som kan mäta sig, och eftersom dessa är lite lättare hamnar de överst på listan.

Årsmodell: 2015
Åkstil: Mest pist, men i alla underlag, från is till slask
Testad längd: 184 cm
Åkarens vikt: 120 kg
Åkarens längd: 190 cm

ParLindhe
2017-12-05
Styrkor:
Bästa skidan jag åkt. Dödar all skitsnö och käkar upp isfläckar till frukost!

Svagheter:
Tillverkas inte längre

Sammanfattning:
Bäst! Skidan gör dig till en mycket bättre åkare än du egentligen är!

Åkstil: Pist och puder
Testad längd: 164 cm
Åkarens vikt: 70 kg
Åkarens längd: 169 cm

Johan V
Johan V (Gäst)
2014-12-26
Styrkor:
Stabil & ännu stabilare ju hårdare du kör!!
Kör ifrån alla som försöker hänga på!
Ger mig en brutal lårträning.

Svagheter:
Min egen benstyrka

Sammanfattning:
Finns möjligheten så skaffa dessa och du kommer att ha fantastiskt roligt. Jag köpte dessa 180 cm oprövade och kom från en ren slalomskida och kan bara konstatera att det här är nästa nivå på utmaning.
Håller med beskrivningen att ju hårdare du kör desto mer levererar dessa.
Kör så det ryker!

Åkstil: Pist
Åkarens vikt: 95 kg
Åkarens längd: 185 cm

Thomas Klang
Thomas Klang (Gäst)
2014-02-24
Styrkor:
Tillförlitlig!!! Den gör exakt som du vill. Denna skida är exakt i vad du förväntar dig. Mentalt är den tryggheten själv.

Svagheter:
Dina egna svagheter handladlar det mer om. Frågan är om du har teknik eller oerhört bra träning med starka ben? Har du båda delar gör du dig en allvarlig otjänst att inte pröva dessa !!!

Sammanfattning:
Spår och gräpp är som en blandning av slalom och storslalomlagg. Jag har nu även kört dem i otroligt bra offpiste i kittelfjäll. Det är bara att stå på och ha kul !!! Jag tror även att den noga uträknade aningen rockrtoppen och styvheten gör att de så smidigt tar sig uppkört och sämre förhållanden. Bara att åka på.
Jag är dock en teknikåkare och inte direkt vältränad. Men för mig är det bättre att k unna få härliga upplevelser och åk som ger bra minnen, och sen vila sig lite och njuta än att harva på halvdant. Jag är en lycklig ägare av dessa.

Årsmodell: 2013
Åkstil: pist-puder
Testad längd: 172 cm
Åkarens vikt: 72 kg
Åkarens längd: 174 cm

Whonz
2014-02-05
Styrkor:
-Sjukt bettig
-Flyter ovanpå uppkörd pist
-Tillförlitlig

Svagheter:
-Inte dom lättaste skidorna
-Träningsvärk
-Massa väntande nere vid liften på polarna

Sammanfattning:
Skidan lever verkligen upp till dess beskrivning, den går utav bara helvete och visar inga tecken på att bli nervös när det går fort. Förvånansvärt lättkörd och lätt att få upp på kant, men samtidigt lite aggressiv. Det är nog första gången jag känner mig så hämmad av min styrka som när jag fläskar på med dessa.

Sjukt nöjd med köpet!

Årsmodell: 2014
Åkstil: Big mountain
Testad längd: 180 cm
Åkarens vikt: 82 kg
Åkarens längd: 185 cm

Leif Strömberg
Leif Strömberg (Gäst)
2012-01-22
Styrkor:
Går som på räls om man vinklar upp dem på kant. Kräver aktiv åkning men då får man bra utdedlning i form av ett otroligt tryck ur svängen. Skidorna sviker inte utan begränsningen sitter i nså fall i åkarens förmåga.

Svagheter:
Inga egentligen. Går långsamt på "transportsträckor" och som en tidigare recensent påpekar inget vidare i fisåkningmen det är i och fölr sig inget större problem.

Sammanfattning:
Perfekt för Svenska förhållanden. Väcker starkt "habegär".

Årsmodell: 2011
Åkstil: Pist-puder
Testad längd: 178 cm
Åkarens vikt: 95 kg
Åkarens längd: 192 cm

Ace_DG
2011-01-27
Styrkor:
Mycket enkel att få in i sväng, vinkla upp, fortsätt skapa vinkel och håll i! Stabiliteten i sväng känns mycket racinglik (race stockfeeling). Vid avlastningen finns ton av kraft uppladdade i skidan, redo att kasta över dig till nästa sväng. Tiden för att växla från kant till kant är förvånansvärt kort, trots midja 97 mm. Det jag först tänkte var "SL-carver", med den skillnaden att ett par såna hade ohjälpligt grävt ner sig i det mjuka underlaget med motsvarande vid motsvarande kantvinkel. Jag fastnade aldrig i den tunga nysnön, inte heller i eftermiddagens snöhögar. Hasåkning (gud förbjude!), inga problem.

Svagheter:
Upptäckte inga svagheter just under denna session på ca 5 tim. Möjligen lite vingliga vid transportåkning, kompisarna gled om mig trots vallat och borstat. Berodde lite på rockern kanske, ingen stor grej.

Sammanfattning:
OK, förhållanderna var inte optimala för denna test. Jag hade önskat mig Åres hårdaste konstsnö eller nåt liknande, istället var det preparerad nysnö blandat med ca 10 cm nytt på fast bas. Dom påminde omedelbart om ett par SL-carvers, men det finns mycket mer att upptäcka helt klart. Det omskriva hårda flexet märktes inte överhuvudtaget(!). Jag väger förvisso bortemot 100 kg med allt på mig.
Jag kommer igen när jag kört dom på torr preparerad snö/is och liknande fören.
Släpper till 5:an då kanske!
Grymma lagg i a f!
Återkommer!
/Ace DG

Årsmodell: 2011
Åkstil: Med dessa lagg: Raceorienterad piståkning
Testad längd: 178 cm
Åkarens vikt: 93 kg
Åkarens längd: 183 cm

joakim boden
joakim boden (Gäst)
2011-01-04
Styrkor:
Det känns som att åka TGV i pisten. (Franskt höghastighetståg). Det är det hårigaste jag någonsin åkt på. Det kan också liknas vid glädjen och suget när man åker berg & dalbaneåkning. En testdag sedan köpte jag laggen. Nu har jag kört en dag på mina egna och de är galet bra.

Svagheter:
Fisåker man utan att lägga upp skidorna på kant så känns de ganska tråkiga och tröga. Men så fort man trycker ut laggen från kroppen och lägger dem på skär så förvandlas de till turbomatade fullblodsracers.

Sammanfattning:
Tack Henryx!
917 = Roligare än Gröna Lund...

Årsmodell: 2011
Åkstil: fd. tävlingsåkare, skidlärare, puderälskare... numera ganska tung...
Testad längd: 178 cm
Åkarens vikt: 93 kg
Åkarens längd: 182 cm

powdercowboy
2010-06-11
Styrkor:
Pistmissil med mycket sväng, upp med dem på kant (ju mer desto bättre) och skär…
Går lätt in i sväng, vid lugnare åk är det lätt att ta snävare svängar än vad databladet anger, antar att det är bindningens placering och Rockern som hjälper till där. Vid brantare snabbare åk skär de större svängar.
Skär genom slask och crud på ett förtroendeingivande sätt.
Känns bra med Rockern, skidan är färdig böjd när man går in i svängen, bara att kantställa och gasa på.

917 är främst en stabil och pålitlig pistskida, men klarar även lite puder trots det låga brättet. 30-40 cm pow på någorlunda fast underlag är inga problem, dock har jag testat i bottenlöst i trickig skog, där gör frammonteringen av bindningen och det relativt låga brättet att de gärna dyker, men skidan är framför allt gjord för pist, (hade jag fått önska så skulle jag vilja ha ett högre brätte).

Går stabilt på transporten trots Rocker.

STH16 bindningar, Duck monterade efter ordination.

Svagheter:
Inga direkt, möjligtvis det låga brättet som passar bäst i pisten. Men å andra sidan är det ju en pist skida.

Sammanfattning:
• Stabil och pålitlig pistskida
• Klarar även puder
• Går lätt in i sväng
• Fin release ur svängen
• Bra isgrepp
• Bra finish och god slitstyrka på ovansidan.
• Fräck design

Årsmodell: 2010
Åkstil: Allt utom Park
Testad längd: 178 cm
Åkarens vikt: 99 kg
Åkarens längd: 187 cm