Idre Fjäll satsar 240 miljoner i ny gondol

Idre Fjäll går som tåget. Nu har man klubbat en riktigt stor satsning till nästa vinter. Idre satsar nämligen 240 miljoner i ny gondol och tillhörande pist som börjar byggas i april och står klart till nästa skidsäsong. 

Det magiska talet sju kommer Idre Fjäll att sno till sig med sin nya storsatsning på skidåkning. Till nästa vinter bygger man nämligen Sveriges 7:e gondollift. Det var några år sedan det begav sig vad det gäller nya gondoler i Sverige, senast var Hemavans gondol som stod klar 2017.

Stiftelsen Idre Fjäll redovisade en rekordvinst på 56 miljoner före skatt för det gångna verksamhetsåret, berättar man i ett pressmeddelande.  Resultatet är troligen det bästa sedan starten av Idre Fjäll för över 50 år sedan i slutet av 1960-talet.

Rekordbokslutet härleds till både intresset för svenska fjällvärlden under pandemin liksom ett stärkt erbjudande året om. Samtidigt presenterar Stiftelsen nya satsningar. Investeringar för totalt 300 miljoner planeras under det kommande året:
– Vi har tagit oss igenom en samhällskris och samtidigt fått möjligheten att både visa upp våra fina fjäll samt att bli bättre på att erbjuda vad våra gäster faktiskt vill ha. Vi är jätteglada att kunna konstatera att vi tagit oss igenom denna svåra tid på ett fantastiskt sätt och att vi nu satsar vidare, kommenterar VD Andreas Starenhed.

Ny gondollift

Den stora nyheten är så klart att en gondollift börjar byggas i april och ska stå klar till nästa säsong. Gondolen och nya nedfarter med snösystem och belysning kostar omkring 240 miljoner. De övriga satsningarna detta år handlar om att rusta upp Pernilla Wiberg hotell, gångvägar och liknande.

Nya gondolen blir enligt uppgift troligen en så kallad telemix, gondoler och stolar om vartannat som i Åre och Hemavan. Nedfarterna med tillhörande gondollift kommer binda ihop Idre Fjälls sydliga riktning med en ny, 2,1 km röd/blå pist från toppen av Gränjesvålen. Nya gondolen är tänkt att den ska ha en mellanstation på toppen av Västbranten, för att den nedre delen ska kunna köras även vid hård vind.

Den nya gondolliften kommer att nyttjas under hela året för att fler turister, skidåkare, vandrare och cyklister ska kunna ta sig upp på fjället, samtidigt som köbildning minimeras under de populäraste högsäsongsveckorna. Dessutom kommer en ny infartsväg byggas till det nya skidområdet, en ny väg som i framtiden kommer att ansluta till stiftelsens nästa utvecklingsområde – Slättvåla.

Det nya området får namnet Hjelmbacken och är uppkallat efter Erik Hjelm, en lokal politiker i dåvarande Idre Kommun som var en av visionärerna för hur lokalsamhället skulle omvandlas från skogs- och gruvsamhälle till turistort – detta genom den skidanläggning som skulle komma att heta Idre Fjäll och som slog upp portarna 1968.

Är det galna gondolprojeket mellan Idre Fjäll och Himmelfjäll därmed skrotat?

— Det är ett projekt som vi inte äger ensamma, men det fortsätter och hindras inte av de satsningar som vi nu drar igång, säger Andreas Starenhed VD på Idre Fjäll till Siljan News.

Tanken finns fortsatt på en gondol mellan topparna av på Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll, men det finns andra sätt att knyta samman skidsystemen:
– En annan lösning är en utveckling av de ursprungliga planerna med en liftförbindelse från dalstationen vid dagens Västsexa till Himmelfjälls topp, säger Andreas Starenhed till Siljan News.

Ännu mer skidåkning på Idre Fjäll.

Idre Fjäll har en vision som man arbetar mot 2037 ”en framtid närmare naturen” och i denna ryms mer skidåkgning. Man siktar på 20 nya nedfarter, nya stolsliftar, en gondollift och ytterligare 8 mil längdskidspår. För att finansera kalaset och husera turister planeras det för 21 000 nya bäddar.

Sveriges gondoler: 7 stycken till nästa vinter

Gondolliften i Idre Fjäll som ska stå klar 2022 blir Skidsveriges 7:e.

Hemavan-Tärnaby stod klar 2017 och var den sjätte i ordningen. Det är en så kallad telemix med stolar och gondoler om vartannat. Sedan tidigare hittar vi två gondoler i Åre (och i Åre är vad Freeride.se erfar tanken att bygga ytterligare två stycken ”Skutgondolen 1 och 2”) BranäsFunäsdalsberget och Kläppen har varsin gondol.

Tyvärr lyser gondolbastu med sin frånvaro i Sverige. Än så länge är Finland och Italien ensamma om sådan konstruktioner, Ylläs var först medan italienska La Thulie hakade på i februari 2017. Inte hällar någon läktarkabin finns i Sverige.

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.